Datum rapportage: maart 2020
Portefeuillehouder: H. van der Linden
Doelstelling/beoogd resultaat project
Herontwikkeling van de zuidzijde van het station tot een volwaardig toegang van alle bezoekers aan de zuidzijde. Deze herontwikkeling draagt bij aan:
- de ambities uit de Groeiagenda 2030. Om deze ambities te bereiken op het gebied van wonen en werken is de bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit van OV knopen een belangrijke voorwaarde.
- de geformuleerde ambities uit de Koersnota Mobiliteit.
- de ambities uit het coalitieakkoord.
- de doelstellingen uit de Fietsnota 'Dordt fietst verder!'.
- Transformatie naar woningbouw van het Thureborgh gebouw.
Met het project Zuidelijk stationsgebied, onderdeel van de spoorzone, krijgt de fiets, OV-bereikbaarheid en het Weizigtpark een impuls. De fietsenstalling en het Weizigtpark kunnen niet los van elkaar gezien worden, het is één integrale gebiedsontwikkeling. De woningbouw wordt tevens toegelicht op dit projectblad. Om deze doelstellingen te behalen wordt ingezet op:
- een entree met allure aan de zuidzijde van het station.
- de zichtbaarheid en bereikbaarheid van de zuidelijke stationsentree.
- voldoende fietsparkeerplaatsen voor de toekomst.
- de kwaliteit van de buitenruimte.
- meer sociale veiligheid.
De entree aan de zuidzijde met nieuwe fietsenstalling
Door een structureel tekort aan plaatsen is er veel overlast van fout geparkeerde fietsen. De verwachting is dat het fietsgebruik naar het station de komende jaren fors zal toenemen als gevolg van autonome groei, het gemeentelijk fietsbeleid en de ontwikkelingen in de Spoorzone. Alleen een substantiële uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen, in de vorm van een verhoogde fietsenstalling, kan dit probleem oplossen. Deze stalling kan tevens een deel van het ontstane tekort aan de noordzijde van het station opvangen.
Samen met ProRail en de provincie wordt ingezet op een adaptief, toekomst vast en duurzame fietsenstalling voor circa 2.100 fietsen en ongeveer 60 brommers. De fietsenstalling draagt op unieke wijze bij aan een volwaardige toegang van de zuidzijde van het station. In het najaar 2019 besloot het Rijk dat deze fietsenstalling in aanmerking komt voor realisatiegelden.
Het Weizigtpark
Het is van groot belang om een integraal ontwerp voor het Weizigtpark te maken, omdat de infrastructuur, groenvoorzieningen, waterlopen, ondergrond en entreegebouw nauw met elkaar verweven zijn. Daarnaast bleek uit de Koersnota Stationsgebied Dordrecht (kwaliteitsimpuls) dat het urgent is om het Weizigtpark te herinrichten tot een aantrekkelijke en veilige omgeving, waarbij het Weizigtpark in haar oude allure wordt hersteld en een plek is in de stad waar onze inwoners graag komen. Samen met alliantiepartners is een schetsontwerp tot stand gekomen. De intentie is om van het Weizigtpark hét stadspark van Dordrecht te maken. Een centrale ontmoetingsplek met ruimte voor verschillende vormen van beleving en activiteiten zoals: wandelen en natuurbeleving, bewegen en spelen, kleinschalige evenementen, daghoreca.
Woningbouwontwikkeling Thureborgh zuidzijde station
Een van de belangrijkste zoekgebieden voor nieuwe woningen is de spoorzone. Binnen dit gebied wordt gezocht naar kansen voor het vergroten van het aantal woningen. Het Thureborghgebouw aan de zuidzijde van het station heeft de potentie om woningen, kwaliteit en nieuwe woonmilieus toe te voegen aan de stad. Voor dit gebied is ambtelijk een programma van uitgangspunten opgesteld. Ook is een visie ontwikkeld die resulteerde in een aantal ontwikkelingsmodellen.
Het Thureborghgebied wordt in het noorden begrenst door het spoor, in het zuiden door de Mauritsweg, in het westen door het Weizigtpark en in het oosten door de Dubbeldamseweg Zuid. In principe is het hele gebied binnen deze grenzen het studiegebied minus de private grondgebonden woningen nabij de kruising Mauritsweg-Dubbeldamseweg Zuid.
In overleg met Karres en Brands (landschapsarchitect) is een maximale bouwgrens langs het park bepaald. De gekozen lijn garandeert een goede zichtbaarheid van het station vanaf de Mauritsweg/Nassauweg. In de huidige situatie is het station namelijk slecht zichtbaar en daardoor slecht vindbaar. Het nieuwe ontwerp voor het park brengt al een substantiële verbetering in deze situatie. De grond waar het Thureborghgebouw op staat, is van de gemeente en wordt sinds 1 april 2015 uitgegeven in erfpacht. De erfpacht loopt nog tot 31 december 2044. Nieuw Thureborgh Vastgoed B.V. is sinds 3 september 2018 de eigenaar van het pand en heeft de erfpachtrechten op de grond overgenomen. In het pand worden momenteel studenten gehuisvest en is er een hospice. Zij hadden 3 studiemodellen uitgewerkt met circa 350 1-kamer appartementen en 150 studio's gericht op studenten, echter vanwege de gestegen bouwkosten, waren die plannen financieel niet meer haalbaar voor de ontwikkelaar. Hun architect studeerde in 2019 op renovatie en nieuwbouw op het bestaande gebouw. Naar verwachting zal het bestemmingsplan aangepast moeten worden.
De hospice maakt geen deel uit van de herontwikkeling en is op zoek naar een locatie elders in de stad. Het huurcontract dat loopt tot september 2021 wordt niet verlengd.
Inmiddels is gebleken dat de komende jaren geen ontwikkelingen zijn in het pand aan het spoor waar nu UWV gevestigd is. Vandaar dat deze niet meer vermeld wordt in dit projectblad.
NS Vastgoed
NS Vastgoed is eigenaar van de P+R dat aan de Weizigtweg is gelegen. NS Vastgoed heeft in een eerste gesprek met de gemeente aangeven in de toekomst graag meer parkeerplaatsen te realiseren in het gebied en daarom in principe open te staan voor eventuele herontwikkeling. De ontwikkelaars zijn in contact gebracht met NS Vastgoed die eigenaar is van het parkeerterrein. Met name externe veiligheid en de parkeeroplossing zijn in dit gebied aandachtspunten. Daarnaast is contact met de NS om het P+R terrein aan te passen vanwege de nieuw te maken keerlus bij de fietsenstalling. Tevens worden gesprekken gevoerd met de NS om het treinvervangend vervoer bij calamiteiten naar de noordzijde van het station te halen.