Datum rapportage: maart 2020
Portefeuillehouder: M.D. Burggraaf
Doelstelling/beoogd resultaat project
Het programma Westelijke Dordtse Oever (WDO) en de hiervan deel uitmakende projecten hebben tot doel een aantrekkelijk en duurzaam bedrijvengebied te creëren door de interne en externe bereikbaarheid te verbeteren, bestaand terrein te herstructureren en nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen.
Actuele ontwikkelingen
2020 is een overgangsjaar in het programma WDO. In 2012 zijn 8 maatregelen benoemd die tot doel hadden een aantrekkelijk en duurzaam regionaal en bovenregionaal georiënteerd bedrijvengebied te creëren door de interne en externe bereikbaarheid te verbeteren, bestaand terrein te herstructureren en ruimte voor nieuwe bedrijven te ontwikkelen. Deze maatregelen waren:
- Aanpak verkeersknoop A16/N3 door Rijkswaterstaat
- Ontsluiting Dordtse Kil IV
- Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West
- (Her)ontwikkeling Zeehavengebied
- Westelijke ontsluiting bedrijventerreinen
- Bodemsanering zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III
- Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV
- Vrachtwagen parkeren
De maatregelen zijn grotendeels in uitvoering en/of in de basis afgerond. In uitvoering zijn op dit moment:
- Aanpak verkeersknoop A16/N3 door Rijkswaterstaat
- Ontsluiting Dordtse Kil IV
- Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV
De Realisatie van een Truckparking moet nog worden uitgevoerd. Op dit moment wordt gekeken naar de haalbaarheid voor realisatie. De overige maatregelen zijn uitgevoerd.
Er blijven in het gebied WDO opgaven die een integrale aanpak vragen. Er zijn nieuwe ambities gesteld binnen de gemeente in het Coalitieakkoord 2018-2022, welke vertaald zijn in opgaven. Deze opgaven volgen uit het collegeprogramma en uit het gebied zelf. Voor de Westelijke Dordtse Oevers wordt ingezet op een ontwikkeling van de navolgende opgaven.
- Banenontwikkeling
- Verduurzaming
- MKB dienstverlening
Om deze opgaven te realiseren is een doorontwikkeling nodig binnen de Westelijke Dordtse Oevers. De eerder gestelde maatregelen moeten een vervolg krijgen om hieraan uitvoering gegeven te worden. In het eerste half jaar voor 2020 is binnen de WDO de opgave om:
- Versnelling van de uitvoering en afronding van de deels uitgevoerde maatregelen
- Een aanpak en visie voor de verdere ontwikkeling van de bedrijfsterreinen om de doelstellingen uit het collegeprogramma te behalen.
Banenontwikkeling
Om bij te dragen aan de ambitie om in Dordrecht om 4000 arbeidsplaatsen te realiseren is het noodzakelijk om een vervolgstap te maken in de ontwikkeling van de bedrijventerrein. Dit vertaalt zich naar de volgende ingezette activiteiten:
- Revitalisering Dordtse Kil I/II en Amstelwijck West: de herstructureringsopgave voor Dordtse Kil I, II en AWW heeft het karakter van een geleidelijk proces waarbij het eindresultaat en de concrete producten al werkende weg met alle partijen vorm gegeven wordt. Na fase 1 en 2 gaan we nu aan de slag met fase 3. De inhoud van fase 3 borduurt voort op de reeds ingezette koers, waarbij het accent verschuift van plannen maken naar uitvoering. Diezelfde inhoud voorziet onder andere in enkele precisie-ingrepen in het openbaar gebied en heeft bijzondere aandacht voor duurzaamheid, klimaatadaptatie en uitstraling. Door het goede voorbeeld te geven in het openbaar gebied willen we ondernemers verleiden mee te investeren in de verbetering van hun eigen vastgoed en de leegstand terug te dringen. Inmiddels is aan ROM-D opdracht gegeven een businesscase uit te werken om verloederd, leegstaand en economisch verouderd vastgoed te transformeren naar marktconforme huisvesting. Verwacht wordt dat wij hierover in het derde kwartaal kunnen rapporteren.
- Versnelde Uitgifte Distripark Dordrecht: omdat de uitgifte van Fase 1 in een versnelling is geraakt, is het van belang de verwerving van de nog in eigendom zijnde percelen van derden te verwerven. ROM-D is gevraagd een bijdrage te leveren in de onderhandelingen
- Revitalisering Zeehavengebied: om het vestigingsklimaat in het zeehavengebied te verbeteren, wordt een vervolg gegeven aan de samenwerking met HbR. De huidige samenwerkingsovereenkomst waarin de samenwerkingsdoelstellingen zijn opgenomen, moeten vertaald worden naar concretere resultaten. Aandachtspunten betreffen vooral:
- Het nadrukkelijker sturen op bestuurlijk politieke doelstellingen.
- De mogelijke overdracht van het droog beheer.
- De wijze van samenwerken en organiseren.
De verkenningsfase is grotendeels afgerond, de kosten- en juridische implicaties worden in beeld gebracht. Definitieve besluitvorming over de overdracht van het droogbeheer wordt verwacht in mei 2020, met vaststelling van de kadernota. Met Rijkswaterstaat en Rijksvastgoedbedrijf worden de gesprekken gestart om dit perceel te ontwikkelen.
Duurzame stad
De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet op het gebied van de duurzame energieopwekking in de WDO. De eerste ronde "Zon op bedrijfsdaken" heeft subsidie opgeleverd voor 57.000 zonnepanelen. In de loop van dit jaar komen de meeste van deze panelen op de daken. In de tweede ronde "Zon op Bedrijfsdaken" is in het najaar van 2018 voor nog eens ruim 30.000 zonnepanelen subsidie aangevraagd. Op de voormalige vuilstort Transberg is een grote zonnecentrale gerealiseerd met 22.000 zonnepanelen. Zowel op bestaande als nieuwe daken liggen nog volop kansen voor een verdere uitbreiding van het aantal zonnepanelen. Dit geldt niet alleen voor de bedrijfsdaken in de WDO maar voor heel Dordrecht. Vanuit de opgave Duurzame Stad is een zon-offensief in voorbereiding waarin DistriPark Dordrecht zal meedoen.
Per 1 januari 2019 is de informatieplicht energiebesparing voor bedrijven in werking getreden. Uiterlijk 1 juli 2019 moeten bedrijven die onder deze regeling vallen bij het bevoegd gezag melden of ze voldoen aan de energiebesparingsplicht uit de wet milieubeheer. Samen met de Provincie, Omgevingsdienst en andere gemeenten in de regio onderzoeken we de mogelijkheid van een stimuleringsaanpak, gekoppeld aan de informatieplicht. De Omgevingsdienst heeft aangegeven de informatieplicht vanaf begin volgend jaar te geen handhaven. Voor die tijd willen we de stimuleringsaanpak hebben opgetuigd.
Klimaatverandering zorgt voor meer wateroverlast door zwaardere buien en meer hittestress door hogere temperaturen. Vooral in de WDO met een hoog percentage verharding kan de temperatuur hoog oplopen. Met klimaatadaptatiemaatregelen zoals meer groen op daken, gevels en het terrein kunnen de effecten van klimaatverandering worden beperkt. In juni is, met subsidie van het ministerie, een onderzoek gestart naar de stimuleringsmogelijkheden van deze maatregelen. Dit onderzoek richt zich in eerste instantie op DKI, II en Amstelwijck-West. Een eventuele stimuleringsregeling zal zich echter richten op alle gebieden in Dordrecht waarvoor dit relevant is.
Naast de hier genoemde projecten spelen op het gebied van duurzaamheid en energietransitie nog een aantal andere onderwerpen waaronder: verbetering betrouwbaarheid monitoring energiegebruik; duurzaamheid in de openbare ruimte; capaciteit elektriciteitsinfra; waterstoftankstation DistriPark en duurzaamheidsinventarisatie DKI, II en Amstelwijck West in samenwerking met OZHZ en Hogeschool Inholland en circulaire economie. Borging en bewaking van de duurzaamheidsambities is in handen van een dedicated aan DistriPark Dordrecht verbonden duurzaamheidscoördinator.
In het tweede kwartaal wordt voor de Westelijke Dordtse Oevers een coördinator aangesteld die de doelstellingen verder vorm zal geven.
MKB Dienstverlening
We zorgen voor dienstverlening die hoort bij een gemeente die in de top 5 MKB-vriendelijkste gemeenten staat. We zetten in op een stimulerend ondernemersklimaat als één van de dragers van onze sociaal-economische groei naar een sterkere stad. We werken aan een sterk vestigingsklimaat door ruimte te bieden aan bedrijven en start-ups met veelbelovende ideeën en hebben intensief en actief contact met ondernemers en zzp-ers via de Biz besturen, de ondernemersvereniging en met de ondernemers zelf.
Lopende Projecten/maatregelen stand van zaken
(Her)ontwikkeling Zeehavengebied
Met een aanpassing van het huidige parkeerregime op (waarbij het verboden is om op de rabatstroken te parkeren) wordt ad hoc een (tijdelijke) oplossing geboden voor de parkeeroverlast. Een en ander in afwachting van de resultaten van het onderzoek naar een structurele oplossing voor met name de vrachtwagenproblematiek (onderdeel 8 van de businesscase WDO).
De herontwikkeling van de voormalige Rogamlocatie aan de Mijlweg – Nijverheidsstraat is zo goed als gereed. Autodealer RAC (Jaguar en Land Rover) heeft de nieuwbouw zo goed als afgerond. Ook de werkzaamheden om het resterende perceel bouw- en woonrijp te maken zijn zo goed als gereed. Hiermee is de revitalisering van Louterbloemen en het gemeentelijk aandeel daarin op de ROGAM-locatie praktisch gereed. Voor de resterende gronden op het ROGAM-terrein wordt op dit moment gesproken met een ontwikkelende eindgebruiker.
Dordtse Kil IV/DistriPark Dordrecht
De westelijke ontsluitingsweg langs de Dordtse Kil is doorgetrokken, zodat de grote percelen momenteel al bereikbaar zijn terwijl de Aquamarijnweg in 2020 en 2021 wordt aangelegd. Alle bedrijfsstraten in de eerste fase zijn in voorbereiding om eveneens in 2021 gereed te zijn. Er zijn contractuele afspraken gemaakt met nutspartijen zodat deze in het tweede en derde kwartaal de hoofd nutsinfrastructuur op DistriPark gaan aanleggen. De twee zuidwestelijke kavels zijn bouwrijp gemaakt. De twee noordwestelijke kavels volgen tweede helft 2020.
De eerste gronduitgifte van 7ha is inmiddels een feit. De omgevingsvergunning is verleend. Naar verwachting wordt in de loop van het tweede kwartaal 2020 gestart met de bouw. Er wordt dit jaar inzet gepleegd om volgende uitgiftes in de eerste fase maximaal te accommoderen. Daarmee ligt de uitgifte ruimschoots op planning. DistriPark is conform de huidige planning eind 2020 buiten zichtbaar en tastbaar. De werkgelegenheid wordt hierdoor met 200-350 arbeidsplaatsen verhoogd.
De herziene en volledig actuele grondexploitatie is eind 2019 door de raad vastgesteld.
Truckparking
Eén van de 8 maatregelen uit de businesscase WDO uit 2009 is de realisatie van een truckparking. Een Europese subsidieaanvraag voor de realisatie van een faciliteit voor vrachtwagenchauffeurs is inmiddels aangevraagd door de EU. Deze subsidie bedraagt maximaal € 880.000 met als voorwaarde 80% cofinanciering door de gemeente. De haalbaarheid van een Truckparking binnen de WDO wordt voorbereid. Het tweede kwartaal 2020 wordt hierover uitsluitsel verwacht.
Aanpak verkeersknoop A16/N3 door Rijkswaterstaat/Ontsluiting Dordtse Kil IV
Rijkswaterstaat heeft in 2019 een forse hoeveelheid (weg)werkzaamheden uitgevoerd ten behoeve van de realisatie van het project A16/N3. De nieuwe knoop A16/N3 is gereed. In 2020 volgt de aanleg van de parallelbaan. Deze zorgt ervoor dat verkeer dat nu nog invoegt op de A16 ter hoogte van DKIII, kan doorrijden tot aan de Moerdijkbrug. Daarmee wordt het knooppunt definitief ontlast van de effecten van de terugslag van invoegend verkeer op de A16. Een aantal maanden na de opening van de nieuwe knooppunt is het algemene beeld van de doorstroming van het verkeer positief. Enkele verbeterpunten die aan het licht zijn gekomen, mede dankzij betrokken ondernemers, worden door Rijkswaterstaat bestudeerd.
De opening van de Parallelbaan stond gepland voor juli 2020. Rijkswaterstaat heeft te kennen gegeven dat de opening is vertraagd naar november 2021. Complexe werkzaamheden rondom het verleggen van kabels en leidingen ter hoogte van de Wieldrechtse Zeedijk vormen de belangrijkste oorzaak van deze vertraging. De vertraging heeft effect op de aanleg en verhoging van de nieuwe geluidsschermen langs de A16 ter hoogte van de Wieldrechtse Zeedijk en Willemsdorp. Deze geluidschermen zijn overigens mede vertraagd als gevolg van de noodzaak stikstofberekeningen uit te voeren, en de bouwwijze daarop aan te passen, in het kader van de omgevingsvergunning. Het betekent concreet dat deze bewoners enkele maanden langer moeten wachten op de geluidswerende voorzieningen waar zij logischerwijze naar uitzien. Rijkswaterstaat is in contact met de betrokken bewoners.
Eind 2020 wordt het project A16/N3 afgrond en opgeleverd. Aansluitend worden conform de overeenkomsten met Rijkswaterstaat alle financiële en administratieve verplichtingen afgehandeld op basis van de (financiële) projectresultaat.
De gemeentelijke hoofdinfrastructuur is conform het raadsbesluit uit 2018 in uitvoering. Het project verloopt conform de eerder vastgestelde planning, budget en inhoudelijke/kwalitatieve kaders. De nieuwe hoofdstructuur van DistriPark, de Aquamarijnweg en de nieuwe rotonde, is succesvol Europees aanbesteed. De werkzaamheden starten op 1 april 2020. Conform planning is deze 1 oktober 2021 gereed voor gebruik.
De zuidelijke aansluiting omvat een nieuw fietsviaduct en aanpassingen aan de Rijksstraatweg en Beerpolderweg. Ook hier is stikstof een aandachtspunt (dicht bij natura 2000). Er wordt gewerkt aan een stikstof arme manier van bouwen zodat binnen de huidige kaders een omgevingsvergunning verleend kan worden voor het fietsviaduct. Aansluitend wordt voor dit deel bepaald wanneer uitvoering kan starten. De Rijksstraatweg is inmiddels in ruwbouw verbreed en voorzien van een vrijliggend fietspad. In 2020 en 2021 wordt gewerkt aan de afbouw van deze projectonderdelen.
De noordelijke en zuidelijke groenblauwe bufferzone zijn in voorbereiding. Het ontwerp van de noordelijke bufferzone, direct ten zuiden de Wieldrechtse Zeedijk, is in samenwerking met de Bewoners gemaakt en vastgesteld. Het doel is in 2020 de aanleg te starten.
Overige ontwikkelingen
Landbouwweg
Een van de onderdelen van het Project Nieuwe Dordtse Biesbosch betrof het aanleggen van een landbouwweg. De aanleg is mede bedoeld ter compensatie van door Dordrecht verworven landbouwgronden. De landbouwweg ten oosten van de A16 is inmiddels opgeleverd, maar anno 2019 is het laatste deel van de weg - dat over de Wieldrechtse Zeedijk was bedacht - nog steeds onderwerp van discussie.
Op verzoek van college en raad heeft de projectorganisatie WDO het overleg met bewoners en ondernemers rond de landbouwweg overgenomen. Doel is om met elkaar (gemeente, bewoners en agrariërs) een integrale, gemeenschappelijk gedragen oplossing van de laatste schakel van de landbouwweg te vinden. Een procesvoorstel voor de aanpak wordt geïnitieerd vanuit de WDO. De uitvoering wordt belegd bij de afdeling verkeer. Het tweede kwartaal van dit jaar verwachten wij hiertoe een voorstel in te brengen.
Wat gaan we nog doen?
Financiële dekking is er voor de eerder vastgestelde maatregelen. Voor de nieuwe initiatieven moet op basis van de huidig uitgezette onderzoeksvragenfinanciële dekking worden geregeld. Dit gebeurt in de fase waarin de vervolgaanpak bekend is voor de organisatie van de Westelijke Dordtse Oevers. De huidige stand van zaken is als volgt:
Activiteit | Fase | Planning | Benodigd Krediet |
Projectmanagement | Voorbereiding | 2020 | 90.000 |
Aankoop en sloop pand Rijksstraatweg 142 | Uitvoering | 2020 | 570.000 |
N3-A16: Uitvoering geven aan samenwerkingsovereenkomst RWS en gemeente realisatie infrastructuur RWS. | Uitvoering | 2021 | 3.300.000 |
Hoofdinfra fase 1/ N3-A16: | Uitvoering | 2020 - 2021 | 26.876.000 |
Ontwikkeling DK IV: | 2020 - 2028 > | 14360000 | |
Herstructurering DK I en II: professionalisering parkmanagement, stimulering vastgoed-herontwikkeling, aanbieden energiescans, opstellen programma duurzaamheid en voorbereiden uitvoering | Voorbereiding | 2020> | PM |
Uitvoering | ? | 12.500.000 | |
Truckparking: | 2.000.000 | ||
Berekende rente en kostenstijging | PM | ||
Totaal geraamd benodigd budget | 59.696.000 | ||
Totaal beschikbaar budget | 59.696.000 |
Maatregelen WDO met "onrendabele top": | (BC WDO) | |||
2009 | 2014 | 2020 | ||
V | Plan en voorbereidingskosten | 1.000.000 | 3.504.000 | |
1 | Knooppunt A16 / N3 | 3.300.000 | 5.600.000 | |
2 | Nieuwe aansluiting A16 / ontsluiting Dordtse Kil IV | 15.000.000 | 32.400.000 | 26.653.000 |
Toerekenbare hoofdinfra aan DK IV | 15.252.000 | |||
3 | Bodemsanering vm woonwagenlocatie | 3.000.000 | ||
4 | Aanleg Westelijke ontsluiting | 4.000.000 | 2.000.000 | 2.100.000 |
5 | Zeehaven Sok II | 13.000.000 | 3.000.000 | 885.000 |
6 | Zoneren en herstructureren DK I en II | 13.000.000 | 13.000.000 | 13.000.000 |
7 | Versneld ontwikkelen DK IV | 7.000.000 | ||
8 | Truckparking | 2.000.000 | ||
Totaal investeringen: | 57.000.000 | 54.700.000 | 66.994.000 | |
Dekking WDO partners | ||||
Bijdrage Rijk | 17.000.000 | 17.000.000 | 17.000.000 | |
Bijdrage provincie ZH | 8.000.000 | 8.000.000 | 9.700.000 | |
HBR | 10.000.000 | |||
Subsidie recreatieve fietsroute | 400.000 | 209.153 | ||
Dekking WDO gemeente Dordrecht | ||||
Saldo grondexploitatie Dordtse Kil IV (NCW 1-1-14) | 18.000.000 | 21.200.000 | ||
Saldo grondexploitatie Zuidwesthoek DKIII (NCW 1-1-14) | 3.000.000 | 3.900.000 | ||
Grondopbrengst Dijkverzwaring | 1.000.000 | |||
Reserve Strategische Investering I-E01 | 1.800.000 | 1.800.000 | ||
Bijdrage uit Algemene reserve grondbedrijf | 22.000.000 | |||
Dekking hoofdinfra uit grondexploitatie | 15.252.000 | |||
Totaal dekking: | 57.000.000 | 52.300.000 | 65.961.000 | |
Saldo investeringen - dekking | -2.400.000 | -1.033.000 |
Wat hebben we al gedaan?
Tot nu toe gerealiseerd
Van de 8 maatregelen uit de businesscase zijn er 7 afgerond en/of in uitvoering; De bodemsanering van het Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III en de westelijke ontsluiting zijn inmiddels gerealiseerd. Met RWS is de afgelopen jaren gewerkt aan de realisatie van de verkeersknoop N3/A16 en de ontsluiting van DistriPark Dordrecht (en de overige gebieden in de WDO) op de A16. Alle voorbereidingen voor de ontwikkeling van DistriPark Dordrecht zijn getroffen. Deze projecten zijn na de positieve uitspraak van Raad van State inzake de bestemmingsplannen inmiddels in uitvoering.
Totaal Reservering (dekking) | Totaal | |
Uitgaven | ||
Uitgaven | ||
130.172.000 | 70.476.000 | |
Totaal budget nog beschikbaar (restant reservering) | 59.696.000 | |
Bestedingen: | ||
Projectmanagement | € 3.504.000 | |
Hoofdinfra DK IV | € 15.030.000 | |
Knoop N3-A16 | € 2.300.000 | |
Bodemsanering voormalige woonwagen-locatie | € 8.968.000 | |
Aanleg westelijke ontsluiting | € 2.100.000 | |
Ontwikkeling Zeehaven (SOK II) | € 885.000 | |
Herontw. DK I en II | € 500.000 | |
Ontwikkeling DK IV | € 37.112.000 | |
Truck Parking | € 77.000 | |
€ 70.476.000 |
Communicatie
Werkzaamheden nieuwe bedrijventerrein en A16/N3
Om de omgeving goed te informeren over de werkzaamheden in het gebied is in juli de app Westelijke Dordtse Oever in Uitvoering gelanceerd. In de app staat informatie over de werkzaamheden, omleidingen en de planning van de aansluiting A16/N3 door Rijkswaterstaat en de aanleg van het nieuwe DistriPark Dordrecht door de gemeente. De app is gratis en inmiddels 1.750 keer gedownload.
Vanuit de gemeente is in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat uitgebreid gecommuniceerd over de werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de A16/N3.
Over de werkzaamheden van de gemeente, zoals de verbreding van de Rijksstraatweg en aanleg fietspad is met bewoners en ondernemers gecommuniceerd met nieuwsbrieven, bewonersbrieven, op bewoners- en ondernemersoverleg, via website en de app.
Financiën en risico's
Actuele raming en dekking
Het totale geschatte investeringsvolume in het gebied WDO bedraagt naar schatting minimaal € 400 miljoen. Hiervan neemt, volgende de huidige ramingen, de gemeente ca. € 130,2 miljoen voor haar rekening. Een groot gedeelte van deze gemeentelijke investering wordt weer gedekt door de grondopbrengsten (DistriPark Dordrecht en Zuidwesthoek Dordtse Kil III).
Alle overige investeringen worden gedaan door derden. Onder investeringen door derden verstaan we de investeringen door HbR in het zeehavengebied, de investering van Rijkswaterstaat in de ontsluiting van de WDO, de verbreding- en versterking van de Kildijk door het Waterschap, maar ook de investeringen door private partijen in de Zeehaven, investeringen in particulier vastgoed op Dordtse Kil I, II en in Amstelwijck en in de windmolens van DistriPark Dordrecht.
Liquiditeitenplanning
Risico's en beheersmaatregelen
# | Risico's | Beheersmaatregel |
1 | Westelijke Dordtse Oever, geconsolideerd risico | De projectorganisatie “Westelijke Dordtse Oever” is er qua capaciteit en bemensing op ingericht om te kunnen sturen op planning, kwaliteit, financiën en risico’s. Twee keer per jaar worden de risico’s geïnventariseerd, geanalyseerd en geactualiseerd. Binnen diverse overlegvormen wordt bepaald welke actie op welk moment gewenst is en wordt afgestemd met de portefeuillehouder. |
2 | Risico Raad van State uitspraak inzake stikstofdepositie, zorgt landelijk voor een knelpunt in het kunnen verlenen van Omgevingsvergunningen. | Voor DPD is tijdens de MER adequaat rekening gehouden met stikstofdepositie. Er is een onherroepelijk bestemmingsplan. Na het bekend worden van de stikstofproblematiek is een stikstofberekening uitgevoerd om de toename van één bouwplan te berekenen. Deze blijkt gering te zijn, onder meer vanwege het all-electric karakter van de bedrijven. Desalniettemin zijn nieuwe kaders en richtlijnen vanuit het Rijk nodig om de vergunningverlening te kunnen effectueren. Hierbij wordt aangesloten bij de stadsbrede afstemming inzake stikstofdepositie die momenteel wordt opgezet. |
Kaders en uitgangspunten
In de allerlaatste analoge versie van het projectblad (Begroting 2018) kunt u alle relevante achtergrondinformatie tot 1-1-2018 teruglezen. Hieronder treft u links aan naar de overzichten met betrekking tot scope, programma en voorgaande besluitvorming.
Doel Businesscase WDO: een versnelde ontwikkeling en start realisatie (voor 2020) van het bedrijventerrein op de locatie Westelijke Dordtse Oever, overeenkomstig de businesscase WDO. Dit project voorziet in een alternatieve locatie voor het bovenregionale bedrijventerrein, dat oorspronkelijk in de Hoekse Waard gerealiseerd zou worden.
De Businesscase WDO uit 2009, 8 maatregelen: | Financieel tekort € 57 mln: | ||
1. Aanpak verkeersknoop N3/A16 door Rijkswaterstaat | € - | ||
2. Ontsluiting DK IV | € 15 mln | ||
3. Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West | € 13 mln | ||
4. (Her)ontwikkeling Zeehavengebied | € 13 mln | ||
5. Westelijke ontsluiting bedrijventerreinen | € 4 mln | ||
6. Bodemsanering Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III | € 3 mln | ||
7. Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV | € 7 mln | ||
8. Vrachtwagenparkeren | € 2 mln |
Financieel tekort: € 57 mln Op 20 april 2009 is een bestuurlijke overeenkomst bedrijventerrein "de Westelijke Dordtse Oever" gesloten tussen het Rijk, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en de gemeente Dordrecht. Hierin is onder andere vastgelegd hoe elke partij financieel bijdraagt in het financieel tekort:
Dekking:
- Ministerie van EZ: € 17 mln
- Provincie Zuid-Holland: € 8 mln
- Havenbedrijf Rotterdam: € 10 mln
- Gemeente Dordrecht: € 22 mln*
* Deze 22 miljoen wordt gedekt uit het positieve resultaat op de grondopbrengsten uit de grondexploitatie DistriPark Dordrecht.
Programma
KPI's/Projectresultaten | Oorspronkelijke programmering | Huidige programmering | Gerealiseerd | Status |
Bruto oppervlakte bedrijventerrein | 700 ha | 700 ha | ||
Herstructurering bestaande bedrijventerrein: | ||||
DK I, II en Amstelwijck | 13 ha | 13 ha | 7 ha, inclusief de recente ontwikkeling waarbij 5 ha van de Drechtwerklocatie wordt her ontwikkeld. | |
Zeehavengebied (incl. Louterbloemen) | Zelf ontwikkelen van de Zeehaven 144 ha | HbR ontwikkelt en exploiteert de Zeehaven 144 ha | ||
Bedrijventerrein in ontwikkeling: | ||||
DK III | 72 ha | 72 ha | 58 ha, inclusief de recente uitgifte van ruim 5 ha. in de Zuidwest hoek van Dordtse Kil III. De 14 nog uitgeefbare hectares is inclusief ca 4 ha bij private partijen met grondposities. | |
Bedrijventerrein nog te ontwikkelen: | ||||
DK IV | bruto 100 ha | Circa 65 ha | ||
Andere KPI’s: | ||||
Vrachtwagen Parkeren | Truckparking vooraf | Truckparking als potentieel onderdeel parkmanagement. Aanpak overlast DK I en II | Aanpak overlast DK I en II | |
Realisatie knooppunt N3-A16 | 2016-2018 | 2018-2020 | Voorbereiding en aanbesteding gestart | |
Start uitgifte DK IV in 2018 | 3 ha/jaar | 3 ha/jaar | ||
Toename werkgelegenheid (arbeidsplaatsen) | 2.000 | 2.000-2.800 | ||
Op schema | ||||
Mogelijk vertraging | ||||
Vertraagd t.o.v. vorige planning |
Voorgaande besluitvorming
Orgaan | Datum | Zaaknummer | Besluit |
Raad | 30-11-2010 | Herlabelen reserve economische structuurversterking naar reserve WDO en beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van 750.000 | |
Raad | 30-8-2011 | Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet DK IV van 1.850.000 | |
College | 25-9-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 5-12-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 26-2-2013 | RIB realisatie WDO-pakket en inzet onderhandelingen | |
Raad | 3-6-2013 | Infrastructuur en DK IV: Extra kosten knooppunt A16/N3 | |
Raad | 25-6-2013 | Infrastructuur en DK IV | |
Raad | 23-9-2014 | 1324138 | Instemmen VO hoofdinfrastructuur en voorbereidingskrediet; geen wensen en bedenkingen op ROK RWS; mbt DK IV, instemmen met Stedenbouwkundig plan, vaststellen GREX, instemmen start MER en verwerving resterende gronden; vaststellen startnotitie Kwaliteitsimpuls DK I, II en Amstelwijck-West fase inclusief krediet; mbt ontwikkelstrategie WDO, vaststellen organisatorische en programmatisch kaders WDO, verstrekken krediet inrichten programmamanagement; geheimhouding bekrachtigen GREX en financiën. |
College | 19-5-2015 | 1425501 | Instemmen met beantwoording zienswijzen op Notitie reikwijdte en detailniveau MER DK IV en N3/A16; raad informeren over de beantwoording door middel van een RIB. |
College | 10-11-2015 | Instemmen met de voorontwerpbestemmingsplannen DKIV en A16/N3, inclusief de ontwerp MER, en deze vrij te geven voor inspraak; de raad te informeren over de voortgang van het programma Westelijke Dordtse Oever, de voorontwerpbestemmingsplannen en het ontwerp van het milieueffectrapport (RIB, besproken in de raad op 17-11-2015 en 15-12-2015). | |
Raad | 10-1-2016 | Geen wensen en bedenkingen te uiten inzake overeenkomst met HBR ter afronding projectfase Havensamenwerking; het project Havensamenwerking af te sluiten en het restantkrediet ad € 1,8 miljoen in de reserve SI-WDO beschikbaar te houden voor de overige WDO maatregelen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief inzake Programma Duurzaamheid WDO. De raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief Energie-infrastructuur Dordtse Kil IV; de raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 18-8-2016 | Verstrekken van krediet voor het programma Westelijke Dordtse Oever: een krediet beschikbaar te stellen van € 1.700.000 voor het programma Westelijke Dordtse Oever; dit krediet te dekken uit de hiervoor bestemde reserve strategische investeringen WDO, SI-E01; als gevolg van beslispunten 1. en 2. de begroting te wijzigen conform bijgevoegde begrotingswijziging met nummer 216018; raad heeft op 18 aug ingestemd met het kredietvoorstel. | |
Raad | 14-2-2017 | Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voornemen van het college om de minister van Infrastructuur en Milieu te verzoeken het bestemmingsplan “Dordtse Kil IV” op te nemen in de 15e tranche van de Crisis- en herstelwet. | |
Raad | 14-2-2017 | RIB Ontwerp Chw bestemmingsplan DKIV, ontwerp bestemmingsplan Rijksweg A16/N3 en ontwerp MER | |
Raad | 28-6-2017 | 1946374 | Vaststellen bestemmingsplannen Chw Dordtse Kil IV en rijksweg A16-N3 |
Raad | 26-9-2017 | 2014653 | Vaststellen bijgestelde grondexploitatie Dordtse Kil IV en verlenen krediet €2 miljoen eerste betaling RWS A16-N3. |
Raad | 19-6-2018 | 2131125 | Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet realisatie hoofdinfrastructuur WDO – Dordtse Kil IV |
Raad | 11-12-2018 | 2291687 | Gewijzigd vaststellen Chw bestemmingsplan 'Dordtse Kil IV' ter invulling tussenuitspraak Raad van State |
Raad | 17-12-2019 | 2501638 | Vaststellen Herziening GREX DistriPark Dordrecht |
Raad | 28-1-2020 | 2510726 | Geen wensen en bedenkingen te uiten en beschikbaar stellen van krediet t.b.v. aankoop Rijksstraatweg 142 en 1e herziening Chw bestemmingsplan DK IV |