Datum rapportage: maart 2020
Portefeuillehouder: P.H. Sleeking. H. van der Linden en M.D. Burggraaf
Doelstelling/beoogd resultaat project
Op 18 december 2018 heeft de raad de "Gebiedsvisie Spuiboulevard e.o." vastgesteld. Uitvoering van de gebiedsvisie kent de volgende doelstellingen:
- Tegengaan leegstand kantoren door transformatie en herontwikkeling.
- Versterken kantoorfuncties ten oosten van de Spuiweg, door realisatie van nieuw Huis van Stad en Regio.
- Huis van Stad en Regio is aanjager van de gebiedsontwikkeling.
- Versterken van de stedelijke kwaliteit en de levendigheid.
- Bijdrage aan het coalitieakkoord door toevoeging van ten minste 800 woningen aan de bestaande woningvoorraad, waaronder 300-500 op de vrijkomende locatie van het huidige stadskantoor met omringende overheidsgebouwen.
- Zorgen voor blijvend goede bereikbaarheid met bijbehorende, toekomstbestendige mobiliteit- en parkeeroplossingen.
Tevens heeft de raad op 18 december 2018 het besluit genomen om de huisvesting op de locatie van het voormalig Belastingkantoor/Rabobank te realiseren. De raad heeft zich een hoge ambitie gesteld in de ontwikkeling van het gebied Spuiboulevard waarbij het nieuwe Huis van Stad en Regio (HvS&R) aanjager is voor de gebiedsontwikkeling. Ook is het voornemen uitgesproken dit samen met de partners (GRD, Bibliotheek AanZet, VVV en Dordrecht Marketing) te doen, waarbij een deel van de gezamenlijke huisvestingsbehoefte (waaronder in ieder geval de publieksfuncties) en een nieuwe parkeergarage met een lagere capaciteit op genoemde locatie komt. Op 25 juni 2019 heeft de raad naast het herbevestigen van het besluit van 18 december en het besluit om het politiek centrum op de huidige locatie te behouden (Stadhuisplein/Voorstraat), besloten om op enkele punten de ambities zoals verwoord in het prijsvraagreglement 'Huis van Stad en Regio, Ambities en Context' te verruimen.
Actuele ontwikkelingen
Ter uitvoering van de gebiedsvisie en om aan de doelstellingen van het verkeerstructuurplan te voldoen, wordt gezocht naar alternatieve locaties voor de kermis. Vanwege de beoogde ingrepen in het verkeerstructuurplan en de doelstellingen in de gebiedsvisie is verplaatsing van de kermis noodzakelijk. Op 8 januari jl. is de commissie Bestuur en Middelen meegenomen in de zoektocht naar een nieuwe locatie. Er wordt op dit moment breder gekeken naar evenementenlocaties in Dordrecht. Hierover komt binnenkort een voorstel naar de raad.
Wat gaan we nog doen?
Activiteit | Planning |
Aanbieden verkeerstructuurplan ter vaststelling aan de raad. | Tweede kwartaal 2020 |
Geactualiseerde visie evenementenlocaties met daarin onder andere verkenning toekomstige locatie voor kermis. | Tweede kwartaal 2020 |
Momenteel wordt onderzocht wat de toekomstige capaciteit voor de (her)nieuw(d)e Spuihavengarage zou moeten worden. Dit onderzoek resulteert in een voorstel voor een nieuwe of uitgebreide Spuihavengarage. Dit voorstel gaat gepaard met de aanvraag voor een krediet voor realisatie en exploitatie voor zowel de Veemarktgarage (lager capaciteit) als de Spuihavengarage (hogere capaciteit). | Tweede kwartaal 2020 |
Bestemmingsplanprocedure voor Huis van Stad en Regio en voor de herontwikkeling van de vrijkomende locatie. | Tweede kwartaal 2020 |
Raadsinformatiebrief Huis van Stad en Regio over winnend ontwerp. | Tweede kwartaal 2020 |
Vorming ontwerpteam/bouwteam Huis van Stad en Regio (aanbestedingen) voor volgende fase. | Tweede kwartaal 2020 |
Uitsluitsel over definitief programma bibliotheek AanZet en parkeren in Huis van Stad en Regio. | Tweede kwartaal 2020 |
Uitsluitsel over programma GRD in het Huis van Stad en Regio (besluitvorming DSB). | Tweede kwartaal 2020 |
Raadsvoorstel Huis van Stad en Regio: winnend ontwerp, programma van eisen casco, samenwerkingsovereenkomst, voorbereidingskrediet volgende fase. | Derde kwartaal 2020 |
Beeldregieplan voor de herontwikkeling van stadskantoor e.o. ter vaststelling aanbieden. | Derde kwartaal 2020 |
Contracteren ontwerpteam en verdere planuitwerking en realisatie Huis van Stad en regio | 2020-2024 |
De grondexploitatie vaststellen voor de herontwikkeling van stadskantoor e.o. | 2021 |
Onderzocht wordt of herontwikkeling van Crownpoint in 2021 mogelijk is. Op basis van uitkomsten volgt een eventuele ruimtelijke procedure. | 2020 |
Begeleiding diverse ruimtelijke initiatieven voor herontwikkeling en transformatie. | 2020 en verder |
Uitwerken verkeerstructuurplan door opstellen ontwerpen voor reconstructies wegen en kruispunten en vervolgens aanvragen van uitvoeringskrediet. | Derde kwartaal 2020 en verder |
Wat hebben we al gedaan?
Tot nu toe gerealiseerd
- In 2018 is een actief participatietraject doorlopen met de Spuisafari en diverse Stadslabs. Deze vormen een belangrijke basis voor de gebiedsvisie.
- Op 18 december 2018 is de "gebiedsvisie Spuiboulevard e.o." door de raad vastgesteld. Daarmee zijn de grove kaders voor de gebiedsontwikkeling bepaald.
- Ter uitvoering van de gebiedsvisie is gewerkt aan het Verkeersstructuurplan voor de Schil-West. Op 19 juni 2019 zijn de hoofdlijnen van dit verkeersstructuurplan besproken met de commissie Grote Projecten, daarna zijn diverse avonden met bewoners en ondernemers georganiseerd. Tijdens de Commissie Grote Projecten van 18 maart a.s. staat het Verkeerstructuurplan voor een tweede inhoudelijke behandeling op de agenda. Daarna wordt deze ter vaststelling aan de raad aangeboden. Na vaststelling kan gefaseerd worden gewerkt aan de uitvoering.
- Op 26 november 2019 heeft de raad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de herontwikkelingslocatie Stadskantoor/Hellingen/Spuihavengarage/Crownpoint.
- Voor de herontwikkeling van het gebied Stadskantoor-Spuihavengarage-Hellingen-Crownpoint (dat vrijkomt na oplevering van het Huis van Stad en regio) is een verkaveling studie verricht. In deze haalbaarheidsstudie zijn de ruimtelijke en financiële gevolgen van de parkeeroplossingen onderzocht. Op basis van deze verkaveling wordt de variant met een (her)nieuw(d)e parkeergarage met een grotere capaciteit op de locatie van de huidige Spuihaven verder onderzocht.
- In 2019 zijn diverse particuliere initiatieven in het gebied ontwikkeld. Het gaat hierbij in de meeste gevallen om transformatie van leegstaande kantoorgebouwen of herontwikkeling hiervan door sloop en nieuwbouw.
Huis van Stad en Regio
- Op 18 december 2018 heeft de raad de besloten om de huisvesting op de locatie van het voormalig Belastingkantoor/Rabobank te realiseren, dit samen met de partners Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden (GRD), Bibliotheek AanZet, VVV en Dordrecht Marketing) te doen en hiertoe een krediet beschikbaar te stellen.
- Op 23 april 2019 heeft het college besloten een architectenprijsvraag te organiseren met als doel de ontwikkeling en realisatie van het Huis van Stad en Regio. Daartoe heeft het college het prijsvraagreglement inclusief bijlagen vastgesteld voor het Huis van Stad en Regio en een nieuwe parkeergarage. De raad is door middel van een raadsinformatiebrief geïnformeerd.
- Op 25 juni 2019 heeft de raad ingestemd met de gekozen procedure (prijsvraag, onafhankelijke vakjury, reglement en planning) en het prijsvraagreglement 'Huis van Stad en Regio, Ambitie & Context', met een aanvulling op de ambitie naar: functievermenging, mogelijkheid tot combinatie met woningen en hogere bouwhoogte.
- Tevens heeft de raad de besluitpunten van 18 december 2018 op twee punten herbevestigd en besloten het politiek centrum op de huidige locatie (Stadhuisplein/Voorstraat) te handhaven
- Op 16 juli 2019 heeft de jury met inachtneming van het advies van de Technische Commissie uit de inschrijvingen in de eerste ronde van de prijsvraag vier visies (met bijbehorende architectenbureaus) geselecteerd. Op dezelfde dag heeft het college besloten de Prijsvraagprocedure 'huis van Stad en Regio Dordrecht' naar de tweede ronde voort te zetten, onder uitnodiging van maximaal vier partijen, zoals die door de onafhankelijke jury worden voorgedragen.
- Op 18 juli 2019 is de raad samen met het college en de directeuren van de partners vertrouwelijk geïnformeerd over de voorgedragen visies en bijbehorende partijen.
- Op 27 augustus 2019 heeft het college besloten het tweede (aanvullende) prijsvraagreglement vast te stellen en dit voor te leggen in een raadsvoorstel aan de raad. Het reglement is aan de deelnemers van de 2e ronde verstrekt onder voorbehoud van de raadsbehandeling.
- Op 24 september 2019 heeft de raad ingestemd met het tweede (aanvullende) prijsvraagreglement inclusief het amendement. De aanvullende ambitie van de raad zoals verwoord in het amendement is via een nota van inlichtingen verstrekt aan de vier deelnemers in de tweede ronde.
- Op 15 januari 2020 hebben de vier bureaus hun inzendingen tijdig ingediend. Alle inzending doorstonden de administratieve toets (en dus geldig bevonden) en werden onderworpen aan de toetsing door de technische commissie en vervolgens aan beoordeling door de onafhankelijke jury.
- Eind eerste kwartaal wordt naar verwachting de winnende inzending (en runner up) bekend gemaakt.
Communicatie
- De gebiedsvisie "Spuiboulevard e.o." is in de periode 2017-2018 op basis van een intensief participatietraject met een Spuisafari en diverse Stadslabs tot stand gekomen. In de stadslabs zijn diverse verkeersoplossingen naar voren gekomen, die zijn verwerkt in het verkeerstructuurplan.
- In het derde kwartaal 2019 zijn diverse avonden met bewoners en ondernemers en een Stadslab georganiseerd over het verkeerstructuurplan.
- Na vaststelling van het verkeerstructuurplan zullen omwonenden en ondernemers betrokken blijven bij de gefaseerde uitvoering daarvan.
- In februari 2020 is een tentoonstelling over de vier inzendingen voor het Huis van Stad en Regio georganiseerd, waarbij bezoekers konden reageren op de inzendingen (consultatie). Deze reacties zijn aan de jury ter beschikking gesteld als onderdeel van de toets resultaten. Het uiteindelijke besluit over de inzendingen wordt door de onafhankelijke vakjury genomen.
- In februari 2020 is met bewoners, geïnteresseerden en jongeren een Stadslab georganiseerd, en dieper ingegaan op de vier inzendingen. De reacties zijn tevens aan de jury ter beschikking gesteld als onderdeel van de toets resultaten.
Financiën en risico's
Actuele raming en dekking
Het project Spuiboulevard bevindt zich in de voorbereidingsfase. In het vierde kwartaal 2019 is een voorbereidingskrediet aangevraagd voor de herontwikkelingslocatie huidige stadskantoor e.o. Tevens is een budget aangevraagd voor de uitvoering van de overige onderdelen van de gebiedsvisie. Voor de totstandkoming van de ontwikkelvisie en gebiedsvisie (inclusief participatietraject) is in de jaren 2016 tot en met 2018 totaal circa € 800.000 uitgegeven. Dit geld is beschikbaar gesteld middels de vaststellingen van de Bestuursrapportage 2016 (zie RIS-dossier 1787274) en Kadernota 2017 (zie RIS-dossier 1719162). Voor particuliere initiatieven tot herontwikkeling waarvoor een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is, worden de kosten via een anterieure overeenkomst verhaald op initiatiefnemer.
Voor de onderdelen ter uitvoering van het Verkeerstructuurplan (waaronder het voorstel voor aanpassing van beide parkeergarages) zal in de periode 2020-2025 per onderdeel een kredietvoorstel worden aangevraagd. Deze maatregelen kunnen niet uit de grondexploitatie worden gedekt. Het Verkeerstructuurplan, het Huis van Stad en Regio en de herontwikkeling van het gebied stadskantoor-Hellingen-Spuihavengarage-Crownpoint zijn nauw met elkaar verbonden. Met name de in het verkeerstructuurplan beoogde verschuiving van de parkeercapaciteit is cruciaal. Het risico bestaat dat de planning het vernieuwen van de parkeergarages van invloed is op de planning van HvS&R. Gaandeweg het traject zal worden bezien of de planning haalbaar blijft, of dat er aanpassingen in planvorming of proces nodig zijn. Ook de relatie met P+R Weeskinderendijk is cruciaal. Momenteel lopen er verkennende gesprekken met NS Vastgoed over dit terrein. Recent is een stedenbouwkundig bureau gestart met een Ontwikkelvisie voor de Spoorzone. De uitwerking van de beoogde mobiliteit hub op de Weeskinderendijk is hierbinnen een centraal thema dat samen met NS Vastgoed en Prorail wordt uitgewerkt. Het is de bedoeling om in dit traject concrete afspraken over het P+R terrein te maken.
Liquiditeitenplanning
Pas nadat de grondexploitaties en daarmee de financiële kaders door de raad zijn vastgesteld, zullen we dit conform het vaste format in het projectblad vermelden.
Risico's en beheersmaatregelen
Jaarlijks worden de risico's geïnventariseerd en worden er beheersmaatregelen geformuleerd. Omdat het bekendmaken van deze risico's de (onderhandelings)positie van de gemeente kan schaden, zullen wij in het projectblad deze risico's slechts in beperkte mate behandelen. Doordat het project zich nog in de voorbereidende fase zich bevindt en hiermee de risicoanalyse nog niet gereed is zal deze paragraaf in het volgende projectblad aangevuld worden met risico's.
Voor zowel het verkeerstructuurplan (waaronder de toekomstvisie op de beide parkeergarages aan de Spuiboulevard) als de herontwikkelingsmogelijkheden voor de locatie van het huidige stadskantoor/Helling/Spuiboulevard is er een belangrijke relatie met het beoogde transferium op de locatie van de huidige P+R aan de Weeskinderendijk (zie projectblad Maasterras).
Kaders en uitgangspunten
Grondposities
Opstallen en gronden onder het beoogde HvS&R inclusief parkeren en commercieel programma zijn in het bezit van de gemeente. De locaties die na oplevering van het Huis van Stad en Regio vrijkomen, zijn allen in eigendom van de gemeente. Het gaat hierbij om het huidige Stadskantoor, gebouw "De Hellingen" (Sociale dienst en Ingenieursbureau Drechtsteden) en de Spuihavengarage. De grond onder Crownpoint is van de gemeente en wordt verpacht. De diverse particuliere ontwikkelingen vinden plaats op locaties die door ontwikkelaars zijn verworven. Indien er hierbij sprake is van een bestemmingsplanwijziging, wordt een anterieure overeenkomst opgesteld voor het kostenverhaal.
Contractuele kaders/overeenkomsten
Niet van toepassing.
Betrokken partijen
Niet van toepassing.
Bestemmingsplan, stedenbouwkundig plan, et cetera
In 2020 wordt een stedenbouwkundig plan voor de herontwikkelingslocatie Stadskantoor/Hellingen/Spuihavengarage/Crownpoint opgesteld. Deze wordt samen met de winnende inzending voor het Huis van Stad en Regio vertaald in een nieuw bestemmingsplan/omgevingsplan voor de Schil West.
Scope
Het plangebied "Spuiboulevard e.o." wordt grofweg begrensd door de Spuiboulevard, de Johan de Wittstraat, het spoor en de Achterhakkers en bestaat uit:
- Herontwikkelingslocatie "Stadskantoor e.o." bestaande uit het huidige stadskantoor, De Hellingen, Crownpoint en de Spuihavengarage (samen circa 3 ha).
- Huis van Stad en Regio (voormalig Rabobank- en Belastingkantoor en Veemarktgarage).
- Diverse deelprojecten met private initiatieven die ieder hun eigen tijdspad kennen.
Hierbij is van groot belang:
- Aanpassing verkeersstructuur op Basis van het Verkeerstructuurplan en herinrichting openbare ruimte in en rond het plangebied.
- Het project is voor het parkeren en het integrale mobiliteitsvraagstuk afhankelijk van het beoogde transferium op de Weeskinderendijk. Deze locatie maakt onderdeel uit van het deelgebied Maasterras.
Programma
Op de locatie voormalig Rabobank-/belastingkantoor en Veemarktgarage komt een parkeergarage met circa 200 plaatsen met 20.000 m2 BVO ten behoeve van het Huis van Stad en Regio. Daarin komen in ieder geval de publieke functies van GRD, Bibliotheek AanZet, VVV - Dordrecht Marketing en de gemeente, aangevuld met een deel van de werkplekken. Ieder van de vier inzending uit de prijsvraag voegt hier nog een additioneel commercieel programma aan toe.
Op de locatie van het huidige Stadskantoor, gebouw De Hellingen, de Spuihavengarage en Crownpoint wordt voorlopig op grond van de verkaveling studie uitgegaan van maximaal 500 woningen, een (her)nieuw(d)e parkeergarage met minimaal 700 plaatsen (definitieve aantal volgt uit lopend onderzoek) aangevuld met circa 3.000 m2 commerciële voorzieningen.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de concrete particuliere initiatieven binnen het gebied die momenteel een procedure doorlopen of reeds vergund zijn.
Locatie | Aantal |
Voormalige UWV gebouwen (Van Godewijckstraat, sloop-nieuwbouw) | 78 |
Voormalige UWV gebouwen (Van Godewijckstraat, transformatie) | 31 |
Achterhakkers/Sluisweg 1 | 12 |
Achterom kiosk | 30 |
Korte Parallelweg (Maasplaza) | 42 |
Papeterspad 38 | 7 |
Singel 443 (school) | 12 |
Spuiboulevard 4-88 (ANWB) | 53 |
ING Johan van Beverwijckstraat | 19 |
Spuiweg 63-89 (De Hoop) | 13 |
Kantoor Kilwijkstraat | 58 |
Spuiboulevard 100 (oostelijke driehoek) | 39 |
Totaal | 394 |
Voorgaande besluitvorming
Orgaan | Datum | Zaaknummer | Besluit |
Raad | 27-10-2015 | Vaststellen grondexploitatie Spuiboulevard 4-88 | |
Raad | 20-12-2016 | Vaststellen grondexploitatie Papeterspad | |
Raad | 26-9-2017 | 1948538 | Vaststellen en beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 310.000 ten behoeve van Herontwikkeling Spuiboulevard/toekomstige huisvesting e.o. |
Raad | 18-12-2018 | Voornemen realisatie Huis van Stad en Regio en beschikbaar stellen van een aanvullend krediet € 600.000. | |
Raad | 18-12-2018 | 2270487 | Vaststellen uitgangspunten Gebiedsvisie Spuiboulevard e.o. |
Raad | 25-6-2019 | 2422728 | Instemmen met de realisatie van de huisvesting Huis van Stad en Regio op de locatie van het voormalig Belastingkantoor/Rabobank. |