De notitie 'De toekomst van de Dordtse weg begint vandaag (2014)' gaf inzicht in de staat van onderhoud van de wegen. Dit heeft onder andere geleid tot het verbeteren en borgen van onze processen, zodat werkzaamheden in de openbare ruimte steeds beter op elkaar zijn afgestemd. Zo wordt nu veel samengewerkt met externe partners in de openbare ruimte, waarbij we de verbinding zoeken om zo optimaal mogelijk 'werk-met-werk' te maken. Daarbij is assetmanagement ingevoerd. Tevens is gezocht naar nieuwe dekkingsbronnen zoals subsidies en vindt in nagenoeg alle projecten een vorm van participatie plaats. Gekoppeld aan het thema klimaatadaptatie lukt het ook steeds meer de verhardingen in projecten terug te dringen.
In 2020 vervangt een nieuwe integrale wegennota (2020-2024) de tot 2019 van kracht zijnde ‘Wegennota’. De startnotitie voor de nieuwe nota is inmiddels in de raad besproken. We nemen de raad actief mee in de totstandkoming van de nieuwe wegennota.
Kerncijfers
Door regio brede vertraging bij het vervangen van de beheersystemen, is achterstand ontstaan bij het muteren van de areaalwijzigingen. Hierdoor is het nieuwe beheersysteem nog niet 'live' en zijn de kerncijfers in onderstaande tabel niet geactualiseerd.
Verhardingstype 2019 | Oppervlak in m² |
Asfalt | 2.065.000 |
Cementbeton | 5.300 |
Elementen | 3.295.000 |
Onverhard | 0 |
Halfverhard | 10.000 |
Totaal | 5.375.300 |
Beheer en onderhoud van het areaal
De gemeente Dordrecht heeft een eigen methode van risicogestuurd onderhoud (assetmanagement) voor wegverhardingen ontwikkeld. In de afgelopen planperiode is het assetmanagement onderdeel geworden van de standaard werkwijze voor het bepalen van onderhoudsmaatregelen voor het klein- en middelgroot onderhoud en de grotere wegenprojecten. De Dordtse methodiek ligt inmiddels ten grondslag aan de landelijke onderhoudssystematiek voor de openbare ruimte van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW). De systematiek is steeds aan nieuwe inzichten onderhevig en evolueert constant. Zo vormt het een belangrijke bouwsteen voor toekomstige landelijk toegepaste beheermethodieken. Het is nu aan het CROW en de softwareleveranciers dit verder door te voeren in verschillende software pakketten.
In onderstaande tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW. De implementatie van het nieuwe beheersysteem (IMBOR 1.2) maakt onderdeel uit van een regionaal project dat is vertraagd. Voor een integrale projectplanning is het nodig dat alle disciplines (regionaal) dezelfde taal spreken. Daarom is het voor Dordrecht afzonderlijk niet mogelijk het systeem versneld in gebruik te nemen. Daarbij zijn in afwachting van de ingebruikname van het nieuwe systeem de visuele weginspecties van 2019 uitgesteld naar 2020 en zijn er voor 2019 geen inspectieresultaten.
Voldoende | Matig | Richtlijn overschreden | Richtlijn ernstig overschreden | |
Resultaat 2016 | 86% | 2% | 1% | 11% |
Resultaat 2017 | - niet gemeten - | |||
Resultaat 2018 | 84% | 3% | 1% | 12% |
Resultaat 2019 | - niet gemeten - | |||
Max. toelaatbaar: | 81-88% | 7-11% | 5-8% | 0% |
Innovaties en ontwikkelingen
Dordrecht werkt sinds 2019 samen met de provincie Noord-Holland en de TU-Delft aan de ontwikkeling en verdere toepassing van 'Epoxy-Bitumen'. De verwachting is dat hierdoor de levensduur van deklagen asfalt kan verdubbelen. Een marktpartij werkt op dit moment de nieuwe methode technisch verder uit en heeft in Dordrecht op de Overkampweg een geluid reducerende deklaag aangebracht met epoxy-bitumen. Op dit wegvak worden de komende jaren onderzoeken en metingen uitgevoerd om het gedrag van het asfalt te volgen. Ondertussen hebben een stroefheidsmeting en een geluidsmeting op het wegvak plaatsgevonden. Omdat er geen gangbare verouderingsproef is voor asfalt, is naar verwachting een gebruiksperiode van circa zeven jaar nodig om te bepalen of de nieuwe methode zijn verwachtingen echt waarmaakt. Cementloos beton is een andere innovatie op het gebied van duurzaamheid en circulariteit die in 2019 is toegepast. Veel van de innovatieve producten zijn echter wel duurder (ongeveer 35-40%) dan de producten die normaliter toegepast worden.
Wat zouden we doen in 2019?
- Uitvoeren regulier onderhoud van wegen.
- Uitvoeren van grote projecten volgens jaarschijf 2019 van de meerjaren onderhouds planning: Dordtse Mijl, Zuidhoven en Assumburg.
- Starten met de voorbereiding van grote projecten volgens jaarschijf 2020 en 2021 van de MOP.
- Maken van een nieuw beleidsstuk wegen 2020-2024.
- Verder invulling geven aan assetmanagement.
Wat hebben we gedaan in 2019?
- Regulier onderhoud wegen is uitgevoerd conform planning.
- Vanwege een dynamische planning zijn andere projecten dan oorspronkelijk gepland uitgevoerd, zoals Soetgensbrug en Achterhakkers. De Soetgensbrug kreeg prioriteit vanwege de veiligheid van de voetgangers, de aansluiting met de Spuiboulevard was te steil geworden en daardoor onveilig. Project Achterhakkers is ook met voorrang uitgevoerd vanwege de veiligheid van alle weggebruikers, de rijbaan voldeed niet meer aan de stroefheidseisen. De deklaag is vervangen door een nieuwe deklaag. Verder zijn meerdere projecten uit de onderhoudsplanning uitgevoerd, zoals Willem Dreeshof, Johanna Naber-erf, Krüseman-erf, Damplein en Gelderstraat.
- Voorbereiding gestart van de grote projecten jaarschijf 2020-2021 van de meerjaren onderhoudsplanning.
- Startnotitie voor de nieuwe wegennota is opgesteld en vastgesteld in de raad.
- De bedoelde denkrichtingen/bouwstenen van assetmanagement worden in de praktijk toegepast.