Onderhoud kapitaalgoederen

Constructies

Onder de noemer ‘constructies’ (oftewel 'kunstwerken') worden bruggen, tunnels en viaducten, dam- en keerwanden, duikers en fonteinen aangeduid. Het jaarlijks regulier onderhoud van deze constructies voeren we uit volgens het onderhoudsplan van het beheersysteem ‘KUBIS’ en het groot onderhoud in het kader van de meerjaren investeringsplanning. Vanaf 2020 zal het nieuwe beheerplan 'Kunstwerken voor Constructies' worden toegepast in het beheersysteem 'GISIB'. De eerste versie van GISIB is inmiddels beschikbaar en wordt in 2020 verder uitgebreid met de inspectie-module. Bij de invoer van assetmanagement wordt 'Failure Mode Effect & Criticality Analysis' (FMECA) toegepast, om te analyseren op welke wijze een constructie kan falen en welk effect dit heeft. Zo identificeren we onacceptabele risico's en stellen we de te treffen beheersmaatregelen vast.

De gemeente Dordrecht is ook aangesloten bij de CROW-werkgroep bruginnovaties. Hierin wordt gekeken naar innovatieve methoden op het gebied van beheer en onderhoud van bruggen, zoals circulair ontwerpen en constructieve veiligheid bij gemetselde monumentale bruggen. In het kader van constructieve veiligheid is Dordrecht aangesloten bij een samenwerking tussen een twintigtal gemeenten in Nederland (onder andere Rotterdam, Alkmaar, Delft, Leiden, Groningen, Almere) onder leiding van Amsterdam.

Kerncijfers

Aantal

Aantal

Vaste bruggen

265

Fonteinen

10

Beweegbare bruggen

12

Keermuren

75

Constructieve duikers

89

Trappen en hekwerken

501

Tunnels

21

Kunstwerken

114

Viaducten

7

Overig

291

Damwanden

81

Beheer en onderhoud van het areaal
Het areaal is goed op orde. De staat van onderhoud van het areaal wordt uitgedrukt in een veiligheidsurgentie en een economische urgentie tot onderhoud. Bij de economische urgentie kijken we naar de uitgaven om een constructie in stand te houden in relatie tot de kosten voor gehele vernieuwing. Aan elke schade of gebrek van een constructie is daarvoor een urgentiewaarde toegekend in het beheersysteem. Deze urgenties worden weergegeven met een cijfer dat varieert van 1 tot en met 5. Het cijfer 1 geeft aan dat aan de constructie de komende 5 jaar geen onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Het cijfer 5 betekent dat er direct maatregelen nodig zijn. Het algemeen gemiddelde op veiligheid in 2019 in Dordrecht komt uit op 1,9. En het algemeen gemiddelde van de economische urgentie blijft op 2,0.

De beweegbare bruggen worden jaarlijks geïnspecteerd. Voor alle overige constructies geldt dat we deze altijd één keer per vijf jaar inspecteren. Aan de hand van de resultaten van de inspectie wordt een maatregelplanning opgesteld en uitgevoerd. Voorbeelden zijn betonherstel of het verwijderen van roest en opnieuw schilderen. Alle verkeersbruggen voldoen aan de geldende functienormen en verkeersbelastingsnormen (de zogenaamde NEN8700 serienorm voor bestaande kunstwerken). Dat geldt ook voor vrijwel alle historische bruggen in Dordrecht met uitzondering van de Visbrug. Na een herberekening van de metingen en de normen bleek dat op deze brug een gewichtsbeperking moet worden ingevoerd. In 2020 worden de restauratiemogelijkheden van de gemetselde duiker Schenkeldijk en de fontein op het Beverwijcksplein onderzocht. Verder gaan we onderzoek doen naar de constructieve staat van de leuningen van de Draaibrug Kalkhaven en de Nieuwbrug.

In 2019 is het monumentale schroevendok van Straatman in de Kuipershaven opgeleverd na een grondige restauratie. Dit object zal vanaf nu bij de gemeente in eigendom, beheer en onderhoud zijn. Het rijksmonument Engelenburgerbrug zal volgens planning in 2020 geheel worden gerestaureerd. Uit onderzoek bleek dat de houten paalfundering onder deze brug niet meer aan de eisen voldoet en moet worden vervangen. Ook restaureren we van deze brug het staal- en bewegingswerk, de besturingstechniek en het beton- en metselwerk.

Wat zouden we doen in 2019?

  1. In stand houden van alle objecten die zijn opgenomen in het beheersysteem KUBIS of GISIB: alle objecten moeten schoon, heel en veilig zijn.
  2. Verwijderen graffiti in tunnels en op bruggen en viaducten.
  3. Schadeherstel.
  4. Renoveren van de gehele Engelenburgerbrug, inclusief de mechanische installatie, conservering, landhoofden en samen met vernieuwing van de kademuur Blauwpoortsplein.
  5. Conserveren Prins Hendrikbrug.
  6. Vernieuwen installatie draaibrug Kalkhaven.
  7. Vernieuwen dek draaibrug Kalkhaven.
  8. Vernieuwen twee houten wijkbruggen.
  9. Restaureren gemetselde duiker Schenkeldijk – Wieldrechtse Zeedijk (gemeentelijk monument).
  10. Repareren Baden Powellbrug en Vlijbrug.
  11. Verwijderen stuwen in Voorstraathaven.

Wat hebben we gedaan in 2019?

  1. Regulier staal- en hout onderhoud- en schilderwerk uitgevoerd (150 objecten) en reiniging alle houten bruggen en vlonders (153 objecten).
  2. Graffiti verwijderd in alle 21 tunnels en 7 viaducten.
  3. Schadeherstel uitgevoerd, waaronder een grote schade aan de Mazelaarsbrug.
  4. Renovatie van het staal- en bewegingswerk en vervanging besturingstechniek van de Engelenburgerbrug gestart.
  5. Werkzaamheden opdracht conservering Prins Hendrikbrug zijn aanbesteed, echter geen opdracht tot uitvoering verleend vanwege herprioritering van projecten.
  6. Besteksvoorbereiding gestart voor vernieuwen van besturingstechniek van de draaibrug Kalkhaven.
  7. Vernieuwen van het dek draaibrug Kalkhaven is uitgesteld vanwege herprioritering projecten.
  8. Een standaard ontwerp voor voet- en fietsbruggen is vastgesteld. Opdracht voor vernieuwen van de houten wijkbrug Abeelstraat is verleend. De tweede geplande voetbrug aan de Overkampweg is niet vervangen maar gerepareerd.
  9. Restauratie gemetselde duiker is doorgeschoven vanwege de vertraagde afstemming met het waterschap.
  10. Reparatie Baden Powellbrug en Vlijbrug zijn tot nader order uitgesteld in afwachting van meer duidelijkheid over toekomstige woningbouwplannen in de omgeving. In 2020 wordt wel een constructie-veiligheidsonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de restlevensduur is van deze bruggen.
  11. Stuwen in de Voorstraathaven bij de Leuvebrug en bij de Wijnbrug zijn verwijderd.
  12. Trap onder de Zwijndrechtse brug is voorzien van transportband voor fietsers.