Onderhoud kapitaalgoederen

Verkeersregelinstallaties

De internationale ontwikkeling van 'smart mobility' zorgt voor flinke vernieuwingen in verkeer, vervoer en mobiliteit. Dit raakt direct ook de verkeersregelinstallaties in de gemeente Dordrecht en overige Drechtsteden gemeenten. Als verkeersregelinstallaties communiceren met voertuigen en weggebruikers, kunnen weggebruikers worden geïnformeerd over actuele fasewisselingen van verkeersregelinstallaties en hierop hun rijgedrag vroegtijdig aanpassen. Ook kunnen doelgroepen als openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten en vrachtwagens conform beleidswensen geprioriteerd worden. Zo worden doorstroming, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid bevorderd.

'Connected en automated driving' (smart mobility) speelt in op een digitale samenleving waarin data en connectiviteit bijdragen aan economisch aantrekkelijke en duurzame steden. Voor effectieve en veilige communicatie tussen de intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) met voertuigen en weggebruikers hebben bedrijven en overheden in het 'Innovatiepartnership Talking Traffic' gezamenlijk specificaties en koppelvlakken binnen internationale standaarden voor iVRI’s vastgelegd. Om de wegen in Dordrecht effectief en efficiënt te kunnen blijven benutten is het essentieel om mee te gaan met deze ontwikkelingen. In 2019 zijn hiertoe vier VRI installaties vervangen door nieuwe iVRI's en zijn negen bestaande VRI's omgebouwd tot iVRI. Behalve op het eigen Dordtse wegennet spelen deze installaties ook een belangrijke rol de bij regionale en aangrenzende rijkswegen.

Kerncijfers

Standaard VRI

I- VRI

Leeftijdsgroep

Categorie

Percentage

16

16

tot 7 jaar

Uitstekend

74%

6

0

7 tot 10 jaar

Goed

14%

4

0

11 tot 15 jaar

Basis

9%

1

0

15 jaar en langer

Sober

3%

27

16

100%

De kerncijfers 'uitstekend, goed basis en sober' zijn gebaseerd op de storingsgevoeligheid en ouderdom van de installaties. De storingsgevoeligheid van de oude installaties neemt, naast de ouderdom zelf, nog verder toe, omdat van de oudere VRI's vaak geen nieuwe reserve onderdelen meer beschikbaar zijn. 88% van de VRI's verkeert in goede tot uitstekende staat van onderhoud. Hoofdoorzaak hiervan is dat de laatste jaren door grote reconstructie-projecten en vervangingen veel oude VRI's zijn vervangen.

Beheer en onderhoud van het areaal
Conform het beheer- en onderhoudsplan vinden jaarlijks inspecties, onderhoud, reparaties en herstel van schades plaats. De data worden in een beheersysteem bijgehouden zodat bekend is wanneer bepaalde onderdelen zijn vervangen en wanneer de laatste controles zijn uitgevoerd. Met deze gegevens wordt in toenemende mate risico gestuurd onderhoud toegepast, gebaseerd op storingen per installaties en onderdelen van de installaties. De VRI's maken onderdeel van uit van het integraal gemeentelijk assetmanagementsysteem conform de ISO55000. De afronding van de implementatie van het onderdeel waarvan de VRI's deel uitmaken, staat gepland voor 2020.

Wat zouden we doen in 2019?

  1. Uitvoeren 1e lijn preventief onderhoud op 22 VRI’s.
  2. Uitvoeren 2e lijn preventief onderhoud op 21 VRI’s.
  3. Voorbereiden uitvoering VRI's project 'Dordtse Mijl'.
  4. Ombouwen VRI's tot iVRI's.
  5. VRI-masten schilderen (in combinatie met de lichtmasten).
  6. Vervangen van VRI's op de Laan der Verenigde Naties – Nassauweg.
  7. Diverse VRI's aansluiten op glasvezelnetwerk.

Wat hebben we gedaan in 2019?

  1. 22 VRI's eerstelijns onderhoud uitgevoerd.
  2. 21 VRI's tweedelijns onderhoud uitgevoerd.
  3. Voorbereidingen uitgevoerd ten bate van project 'Dordtse Mijl' voor het plaatsen van nieuwe VRI bij de kruising Laan der Verenigde Naties/Handelskade.
  4. Negen VRI's omgebouwd tot I-VRI's.
  5. Geen VRI masten geschilderd vanwege te gering aantal. Schilderwerkzaamheden worden in 2020 uitgevoerd.  
  6. Vier VRI's vervangen.
  7. Er zijn acht VRI's aangesloten op glasvezelnetwerk.
  8. Twaalf camera's geplaatst bij cruciale verkeersregelkruispunten voor monitoren verkeerssituatie.