Onderhoud kapitaalgoederen

Havens

Het areaal in het havengebied bestaat uit kademuren, steenglooiingen, steenbestortingen, scheepvaartverkeerstekens, afmeervoorzieningen (steigers, palen, pontons en remmingwerken) en waterbodems. Het onderhoud van deze havenvoorzieningen wordt conform het meerjaren onderhoudsplan uitgevoerd. Dit onderhoud betreft alle activiteiten die noodzakelijk zijn om de infrastructuur dagelijks te laten functioneren, zoals de begroeiing van steenglooiingen verwijderen in verband met wortelopdruk, het vervangen van wrijflijsten ten bate van bescherming van objecten voor het afmeren, het schoonhouden van waterbuspontons, reparatie van oeverbekledingen, uitspoeling in oevers en waterbodems uitvullen met steenachtig materiaal om te voorkomen dat deze instabiel worden.

Kerncijfers

Havenvoorzieningen

Waterbodems (onderhoudsbaggeren)

ca.

1,2 miljoen

Kademuren

ca.

6,2

km

Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting)

ca.

30,5

km

Steigers

ca.

350

m

Vloeipalen

ca.

750

st.

Scheepvaartverkeerstekens

ca.

50

st.

Watertrappen (staal)

ca.

300

st.

Walbolders

ca.

150

st.

Beheer en onderhoud van het areaal
Alle havenvoorzieningen, maar de historische kades in het bijzonder, worden periodiek gemeten en geïnspecteerd. Voor de kades hebben we een zevenjarige cyclus opgesteld waarin elke kade ten minste één keer, en zo nodig grondig, wordt geïnspecteerd. Analyse van de geconstateerde schades vormt de basis voor de onderhoudsplanning. Uit de in de periode 2016-2019 uitgevoerde inspecties, bleek dat een aantal kades aan het verzakken is en scheuren vertoont. 14% van de kades is toe aan groot onderhoud of vervanging en wordt nu continu gemonitord.

In het kader van assetmanagement is een toetsingskader ontwikkeld om de onderhoudstoestand van een kadeconstructie te bepalen. Aspecten die daarbij een waardering krijgen zijn de leeftijd van de kade, compleetheid documentatie, actuele kadebelasting, constructieve schades en gevoeligheid hoofdconstructie. Op basis van deze aspecten is het risicoprofiel opgesteld en bepalen we welke onderhoudsmaatregelen we gaan uitvoeren. Te nemen onderhoudsmaatregelen kunnen zijn: voegwerk herstellen, beschadigde wandbekleding vervangen, nieuwe fundatiepalen aanbrengen, onderloopsheid-schermen vernieuwen en de totale kade vernieuwen. Bij de jaarlijkse onderhoudspeilingen is geconstateerd dat er aanslibbing plaatsvindt in de Eerste en Tweede Jachthaven en in de Nieuwe Haven, zodat in deze havens de komende jaren een onderhoudsbaggerprogramma uitgevoerd zal worden.

De onderhoudstoestand van het areaal kan als volgt worden weergegeven:

Staat van onderhoud van het areaal

Op orde

Kademuren

86%

Steenglooiingen

90-95%

Steenbestortingen

90%

Scheepvaartverkeerstekens

95%

Afmeervoorzieningen

90%

Waterbodems

85%

Wat zouden we doen in 2019?

  1. Groot onderhoud kademuur Keizershof en Korte Kalkhaven.
  2. Afronden groot onderhoud kadeconstructie Lange Gelderse kade en Korte Engelburgerkade.
  3. Repareren aansluiting kadeconstructie Blauwpoortsplein en landhoofd Engelburgerbrug.
  4. Versterken kadeconstructie Noorderhoofd in verband met aan te leggen Prins Clausbrug.
  5. Maatregelen ter voorkoming van uitspoeling bij kademuren en oeverconstructies.
  6. Schilderen paalkoppen in binnenstad.
  7. Vervangen vloedpalen in Monding Nieuwe haven.
  8. Repareren gebruiksschade.
  9. Baggeren 2e Merwedehaven.

Wat hebben we gedaan in 2019?

  1. Voorbereidingswerkzaamheden onderhoud kademuur Keizershof en Korte Kalkhaven zijn gestart en de aanbesteding vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020.
  2. Onderhoudswerkzaamheden aan de kademuur zijn afgerond en opgeleverd.
  3. Werkzaamheden worden gelijktijdig uitgevoerd met de onderhoudswerkzaamheden aan de Engelburgerbrug en vinden plaats in 2020-2021.
  4. Kadeconstructie is nog niet versterkt omdat de werkzaamheden Prins Clausbrug zijn vertraagd en op zijn vroegst medio 2020 uitgevoerd worden.
  5. Aan de hand van de onderhoudspeilingen zijn er geen noemenswaardige uitspoelingen geconstateerd waardoor er ook geen maatregelen genomen hoefden te worden.
  6. Schilderen paalkoppen uitgesteld vanwege financieel/technische redenen.
  7. Aan de Merwekade, Buitenwalevest en Buitenkalkhaven zijn vijf vloedpalen vervangen.
  8. Diverse wrijflijsten aan de Handelskade vervangen en in Bomhaven is de afmeerbolder vervangen.
  9. Baggerwerkzaamheden 2e Merwedehaven zijn afgerond.