Lokale heffingen

Berekening kostendekkendheid van een heffing

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt in deze paragraaf de berekening van tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, inzichtelijk gemaakt. In de onderstaande overzichten is per heffing de kostendekkendheid bepaald.

Overheadtoerekening
De overheadtoerekening is gebaseerd op de ureninzet (loonsom) van het directe personeel. De verdeling van de overhead is conform de begroting, er is geen correctie gemaakt voor eventuele gewijzigde ureninzet. Enkel het prijsverschil dat is opgetreden bij de overhead is gecorrigeerd. De overhead wordt toegelicht onder 'Financiën van Dordrecht'.

Berekening van kostendekkendheid van een heffing
Geen enkele heffing is volledig kostendekkend. Dit wil niet zeggen dat bij elke individueel in rekening gebracht product daar ten minste eenzelfde bedrag aan kosten tegenover staat. Er is op onderdelen binnen de genoemde heffingen sprake van kruissubsidiëring. De kostendekkendheid wordt per verordening bekeken. Van dergelijke kruissubsidiëring is sprake bij titel II van de Legesverordening. Dit onderdeel van de Legesverordening kent meer dekking dan kosten. Op niveau van de totale verordening wordt dit echter gecompenseerd door een lagere kostendekkendheid op titel I en titel III.

Berekening van kostendekkendheid van een heffing

Bedragen x € 1.000

Afvalstoffenheffing

Rioolheffing

Marktgeld

Lijkbezorgingsrechten

Legesverordening

Parkeerbelasting

Kosten taakveld

15.979

11.501

372

2.866

8.546

1.314

Inkomsten taakveld (niet zijnde de heffing)

-993

-356

-50

-494

-2.805

0

Directe kosten taakveld

14.985

11.145

323

2.372

5.741

1.314

Overhead

257

1.018

284

798

5.895

393

BTW

2.935

948

20

68

1.012

106

Indirecte kosten taakveld

3.192

1.967

304

866

6.907

499

Totale kosten taakveld

18.177

13.111

627

3.238

12.648

1.813

Opbrengst heffingen

14.907

12.231

303

2.773

6.037

911

Dekkingspercentage (2019)

82%

93%

48%

86%

48%

50%

Dekkingspercentage (B2019)

81%

93%

44%

97%

35%

44%

Verschil (JR 2019 - B2019)

1%

0%

4%

-11%

13%

6%

Dekkingspercentage JR 2018

87%

94%

52%

93%

57%

39%

Lijkbezorgingsrechten
De daling van het dekkingspercentage met 11% wordt veroorzaakt door minder inkomsten op de Essenhof. Het aantal begravingen en crematies neemt af, zie hiervoor ook de Bestuursrapportage 2019.

Legesverordening (titel II - Wabo)
De stijging van het dekkingspercentage met 13% wordt voor het grootste deel verklaard door de bouwleges. Er is in 2019 voor € 4,0 miljoen aan bouwleges geïnd, dit is ruim € 2,0 miljoen meer dan in eerste instantie begroot. Ook de kosten zijn hoger dan begroot, maar deze zijn minder gestegen waardoor het dekkingspercentage toeneemt.