Doelstelling 4: Het realiseren van de bereikbaarheidsopgave, waarbij wordt ingezet op het versterken van het OV-systeem en het gebruik van de fiets.
Begroting 2019:
Een stad die groeit, is in beweging. Figuurlijk maar ook létterlijk: meer mensen zijn onderweg tussen wijken en van en naar de stad. De Koersnota Mobiliteit geeft richting aan de realisatie van de forse bereikbaarheidsopgave die een groeiende stad (op termijn) met zich meebrengt. Deels kan de gemeente de benodigde projecten zelf inplannen en realiseren, denk hierbij aan de rol als beheerder. In veel situaties zijn we echter ook afhankelijk van derden en werken we nauw samen met het Rijk, de Provincie Zuid-Holland, OV-partijen en private partijen.
Hieronder volgen de activiteiten bij deze doelstelling.
Begroting 2019:
Dordrecht Zuid staat bij ProRail in de planning voor onderhoudswerkzaamheden. Wij lobbyen voor de verplaatsing van deze halte naar het Leerpark. Parallel hieraan wordt ingezet op de verbetering van de korte en lange termijn bediening met Intercity's en Light Train. Bij het centraal station wordt ingezet op een nieuwe entree aan de zuidzijde (inclusief nieuwe fietsenstalling en de reconstructie van het Weizigtpark).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Het verbeteren van de bereikbaarheid en het faciliteren van de haltes in de Spoorzone is volgens planning verlopen. Met het Rijk zijn afspraken gemaakt over Openbaar Vervoer in de Zuidvleugel en de verschillende Spoorzones (waaronder Dordrecht). In dit kader wordt ook een halte Leerpark onderzocht. Binnenstedelijk verdichten rond stations gekoppeld aan hoogwaardig OV op de "Oude Lijn" vormt hierbij het centrale uitgangspunt. Ook op projectniveau zijn met ProRail en de Provincie Zuid-Holland afspraken gemaakt over de realisatie van een nieuwe ingang en fietsenstalling aan de zuidzijde (ingang Weizigt) van het centraal station. In 2019 heeft ProRail ook station Dordrecht Zuid prioriteit gegeven en deze halte structureel beschikbaar te houden. Samen met de gemeente is gewerkt aan de gewenste scope van het project. In 2020 zal ProRail het project gaan aanbesteden. Nieuwe perrons, betere toegankelijkheid voor minder valide reizigers en nieuwe fietsvoorzieningen staan hierbij centraal. Ook heeft NS Vastgoed en ProRail toegezegd onderzoek te willen gaan naar de behoefte aan een kwaliteitsimpuls van het Centraal station. Daarnaast experimenteert de NS tot 2026 met een directe Intercity tussen Dordrecht en Eindhoven (4x per uur).
Begroting 2019:
Voor de zomer van 2019 wordt het nieuwe actieplan voor fietsers opgesteld. Met dit plan wordt het mogelijk om het aandeel van de fiets sterk te verbeteren ten opzichte van het totaal aan verkeersbewegingen. Er wordt ingezet op fietsenstallingen en op fietspaden, met aandacht voor verbindingen tussen wijken en de verbinding naar het buitengebied. Het plan wordt opgesteld in samenwerking met bewoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Op 7 november heeft de Raad het uitvoeringsprogramma fietsnota 'Dordt fietst verder!' 2020-2022 vastgesteld en een krediet beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de 10 belangrijkste maatregelen. Het plan is tot stand gekomen in samenwerking met professionele organisaties, belangengroepen en enkele bewoners. Eén van maatregelen is de bouw van een nieuwe fietsenstalling in het zuidelijke stationsgebied, waarvan de voorbereidingen inmiddels zijn gestart.
Begroting 2019:
De binnenstedelijke groeiambitie noodzaakt tot het aanscherpen van het parkeerbeleid. Het gaat hierbij om een eigentijdse parkeernorm bij nieuwbouw die past bij de groeiambitie en ontwikkelingen in het mobiliteitssysteem. Nabij OV knopen wordt de parkeernorm lager, flexibiliteit en maatwerk in projecten zijn daarbij noodzakelijk. Ook worden scenario's voorbereid voor aanpassing van het beleid rond betaald parkeren, waarbij het meerjarenplan rond parkeerexploitaties wordt aangepast.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De nota parkeerbeleid en de bij behorende beleidsregels zijn vastgesteld en per 1-1-2020 van kracht.
Begroting 2019:
De verkeersoverlast rond de werkzaamheden aan de A16 en de N3 wordt aanzienlijk. In samenwerking met Rijkswaterstaat nemen we op het rijkswegennet en de lokale wegen verkeersmanagement maatregelen. Ook de communicatie met de stad heeft hierbij prioriteit.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Rijkswaterstaat heeft de eerste helft van 2019 een forse hoeveelheid (weg)werkzaamheden uitgevoerd ten behoeve van de realisatie van het project A16/N3. Ondanks de zwaarte van de werkzaamheden en het grote aantal weekendafsluitingen van zowel het knooppunt de A16 als de N3, is de verkeershinder beperkt gebleven. Dit is mede te danken aan een intensieve samenwerking tussen RWS, de aannemer, de gemeente en de ondernemers in de WDO. De belangrijkste werkzaamheden rondom de knoop A16/N3 zijn het derde kwartaal 2019 afgerond, waarmee de verbetering van het knooppunt zelf in basis al is gerealiseerd. Tot de zomer 2020 werken we aan het aanleggen van de parallelstructuur richting de Moerdijkbrug, die de doorstroming verder zal verbeteren en groot onderhoud aan de Wantijbrug.
Begroting 2019:
Het vervangen van de pollers wordt in 2018 voorbereid. In de uitwerking is er extra aandacht voor de gewenste toegankelijkheid (wie mag de binnenstad in), de passende techniek, handhaving en communicatie.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
In 2019 zijn de Verordening ontheffingen autoluw gebied en de daarop gebaseerde nadere regels in gewijzigde vorm vastgesteld door het bestuur. Deze regels treden per 1 april 2020 in werking.
Er is overeenstemming bereikt met het CVOM over de inrichting van de toegangen tot het autoluw gebied en de knips bij de Vest en Grote Markt. Een gezamenlijke aanbesteding met gemeente Hendrik-Ido-Ambacht voor de levering en het technisch beheer van het camerasysteem loopt, waarbij begin januari 2020 wordt gegund. Per 1 april 2020 is het camerasysteem operationeel, waarna de huidige pollers gefaseerd worden verwijderd.
Begroting 2019:
We maken een top 20 van verkeersonveilige wegen en/of knooppunten. In overleg met omwonenden maken we een start met het verbeteren van de verkeersveiligheid op deze plaatsen in de stad.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
De aangevulde top 20 lijst met verkeersonveilige locaties is 17 december 2019 door de raad vastgesteld. We hopen in 2020 in samenspraak met bewoners creatieve oplossingen te vinden als technische maatregelen niet mogelijk of haalbaar zijn. De politie controleert voornamelijk op locaties die worden aangedragen door bewoners en de gemeente. De Merwedestraat is teruggebracht naar één rijbaan om de snelheid te verminderen. Verder zijn er enkele kleine maatregelen uitgevoerd, zoals schoolzones.
Begroting 2019:
Meer inwoners betekent óók meer verplaatsingen in de stad. We doen onderzoek naar manieren om een vlotte verkeersdoorstroming te bevorderen. Hierbij kan gedacht worden aan het vaker toepassen van ‘slimme’ verkeersregelinstallaties en het omvangrijker inregelen van een groene golf op de Recklinghausenweg/Provincialeweg en de Laan der Verenigde Naties.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Er is een licentie aangeschaft van een systeem waarmee de reistijden op het wegennet van Dordrecht kunnen worden bekeken. Hiermee komen knelpunten in beeld en kunnen de resultaten van maatregelen inzichtelijk worden gemaakt. Er is een app gemaakt waarmee fietsers aangemeld worden bij verkeerslichten (virtueel op de knop drukken). De app wordt in 2020 in gebruik worden genomen. In 2019 is de aandacht vooral uitgegaan naar acute problemen bij de verkeersdoorstroming, zoals tijdens het groot onderhoud van de N3 en de afsluiting van de Wantijbrug. Het invoeren van slimme verkeersregelinstallaties en optimalisatie van een netwerkregeling op de Provincialeweg en op de Laan der VN wordt uitgevoerd in 2020-2022.