Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status maart 2020, pre-Corona informatie).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand. De rijksbudgetten (onder andere BUIG) zijn onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering).
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. De Drechtraad heeft in juni een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Een taskforce Sociaal domein en een taskforce Bedrijfsvoering hebben voorstellen uitgewerkt voor de zoekrichting. In oktober en december 2019 heeft de Drechtraad besloten tot gedeeltelijke invulling van de bezuiniging en het opnemen van een stelpost, verdere invulling volgt in 2020.
- In oktober 2019 is nieuw beleid (visie sociaal domein) vastgesteld ten aanzien van de bij de SDD belegde taken: Wmo, participatie en schuldhulpverlening.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
- De GBD heeft in 2019 samen met Dordrecht en een afvaardiging van ondernemers voorbereidingen getroffen die leiden dat in 2020 de toeristenbelasting voor Dordrecht wordt geïnd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Het gebruik van het Persoonlijk Minimabudget (PMB) blijft toenemen, de stijging van rond de 10% wordt gecompenseerd door daling van het verzekerdengebruik van de collectieve zorgverzekering.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal na de uitkering van de meeste reserves in 2018 vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur
Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
- In 2019 werd duidelijk dat de economie weer gestaag groeiende is. Het aantal initiatieven op het gebied van bouwen, evenementen en aanverwante zaken steeg dan ook behoorlijk. Nieuwe bedrijven hebben zich in Dordrecht gevestigd, bedrijven zijn uitgebreid of veranderd. OZHZ werkte daardoor aan meer meldingen en vergunningen op het gebied van bouw, APV en de Drank- en Horecawet. Het vestigen, bouwen, uitbreiden en veranderen was niet in alle gevallen even eenvoudig. In samenspraak met de gemeente en ketenpartners is gezocht naar oplossingen om vestiging en/of bouwen mogelijk te maken. Deze extra initiatieven hadden uiteraard ook gevolgen voor de besteding. De hogere besteding als gevolg van de beoordeling van de initiatieven kon worden gedekt uit de extra legesinkomsten die deze met zich meebrachten.
- Er kwamen niet alleen meer aanvragen en meldingen binnen, ook de wachtdienst werd erg veel gevonden. OZHZ ontving in 2019 opvallend veel klachten. Dit was niet alleen in Dordrecht het geval, maar in de hele regio. Het meest is geklaagd over geluid en geur.
- Een landelijke ontwikkeling die elke bevoegd gezag, maar eigenlijk ook elke inwoner geraakt heeft is de uitspraak van de Raad van State van 29 mei 2019 over de PAS. Dit leidde tot veel onduidelijkheid over welke activiteiten nog doorgang kunnen vinden. Op initiatief van OZHZ is het overleg tussen de omgevingsdiensten in Zuid-Holland tot stand gekomen over een uniforme werkwijze. Zo heeft OZHZ een handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) opgesteld en verspreid naar de gemeenten in Zuid-Holland Zuid. Hierdoor hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd worden. Door middel van een presentatie zijn de raadsleden over deze ontwikkeling en de genomen acties geïnformeerd.
- Naast de PAS speelde landelijk nog een groot probleem: de toepassing van PFAS-houdende grond. In de regio Zuid-Holland Zuid speelden de landelijke problemen veel minder. De herziene handreiking voor toepassing van PFOA-houdende grond uit 2018 blijkt goed te werken, en met de komst van een landelijk tijdelijk handelingskader voor PFAS-houdende grond zijn ook de problemen rond de reiniging van licht PFAS houdende grond opgelost. In samenwerking met de gemeente is het Kildepot heringericht en opnieuw vergund, zodat sterk verontreinigde grond daar tijdelijk kan worden opgeslagen.
Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Omgevingswet: verwacht werd dat rond de zomer 2020 definitief bepaald zou worden of de Omgevingswet per 1 januari 2021 in werking treedt, maar begin april 2020 heeft het Rijk aangegeven de omgevingswet uit te stellen. Grootste knelpunt voor de Eerste Kamer is het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Het stelsel moest minimaal een jaar voor invoering van de wet in rudimentaire vorm klaar zijn. Eind vorig jaar bleek dit nog niet helemaal het geval te zijn. OZHZ heeft in elk geval 2019 benut om, samen met de ketenpartners, te werken aan de implementatie.
- De Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt naar verwachting gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. Voordat de Wkb verantwoord in werking kan treden, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Hierover zijn afspraken vastgelegd in het bestuursakkoord tussen de minister en de VNG. Het is de vraag of aan alle voorwaarden tijdig kan worden voldaan door de verschillende partijen. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact van de eerste fase kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende activiteiten (zowel bouwen, milieu, bodem als evenementen) met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht. Hiertegenover staat dat zeker bij de extra bouwaanvragen ook de legesinkomsten stijgen. De ervaring leert dat de legesinkomsten voldoende zijn om de toename in kosten bij OZHZ en de gemeente zelf te dekken.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt. Om dit risico te ondervangen richt OZHZ zich op taakuitbreiding zodat het noodzakelijke volume om de taak goed uit te voeren gewaarborgd blijft. Vanaf medio 2020 zal OZHZ de DCMR gaan ondersteunen voor een deel van de provinciale inrichtingen waar zij werkzaamheden voor verrichten.
- De gevolgen van de PAS-uitspraak zullen ook in 2020 nog voelbaar blijven. Naast de verlaging van de maximum snelheid is er nog weinig bekend over de maatregelen die getroffen gaan worden en in hoeverre deze Nederland 'van het slot' halen. Anderzijds kan ook worden gesteld dat in Dordrecht relatief weinig bouwprojecten echt stilliggen als gevolg van. Ook is er door het opgestelde handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) snel inzicht in de gevallen waar de bouw doorgang kan vinden en hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd te worden.
- Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil (GR Kiltunnel)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. M.D. Burggraaf, Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
- Dhr. R. van der Linden, Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Hoeksche Waard.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het Wegschap heeft tot taak het beheren en exploiteren van een niet-openbare toltunnel onder de Dordtse Kil tussen Dordrecht en 's Gravendeel, inclusief de daarbij behorende wegen, gebouwen en het tolplein.
Daarbij hoort ook het bevorderen van het gebruik van de tunnel en het heffen van tolgelden tegen zodanige tarieven dat een rendabele exploitatie is gewaarborgd. Hierbij dient de veiligheid, zoals ook voorgeschreven in wet- en regelgeving, van de weggebruiker en de medewerkers altijd te zijn geborgd.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- De voorbereidingen voor het groot onderhoud/renovatie van de tunnel in de periode 2020-2022 zijn in volle gang.
- In het financieringsplan van deze renovatie is rekening gehouden met een verlaging van de bijdrage van de garanten in 2020 naar € 400.000 en vanaf 2021 structureel naar € 50.000.
- De benodigde leningen voor de renovatie zijn aangetrokken.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
Met de Belastingdienst is een vaststellingsovereenkomst gesloten dat het Wegschap tot 2020 geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft in te dienen. Voor de periode vanaf 2020 loopt een traject waarin het Wegschap wordt geadviseerd door Deloitte en er is nauw contact met de Belastingdienst. - Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M. D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder en lid Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
De gemeenten Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen.
Vestigingsplaats
Gorinchem
Openbaar of gemeentelijk belang
Het bevorderen en zorg dragen voor een verdere impuls van de spoorlijn Merwedelingelijn (spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen). Het doel is om een tijdige, doelmatige, duurzame en veilige aanleg van de werkzaamheden aan de spoorlijn te bewerkstelligen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
Zoals in 2017 besloten, wordt de samenwerking voor de Merwedelingelijn op een aangepast, lager niveau voortgezet binnen de Merwedelingelijn Beheer BV. Over 2019 zijn derhalve geen bijzonderheden te vermelden.De gemeente Dordrecht heeft zelf in 2019 in samenwerking met ProRail en provincie Zuid-Holland gewerkt aan een uitbreiding van de fietsenstalling bij Station Stadspolder, om op die wijze een impuls te geven aan de Merwedelingelijn. De uitvoering van dit project staat gepland voor 2020/2021.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
Geen bijzonderheden. Er zijn geen veranderde of nieuwe risico's. - Verbonden partij ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden N.V.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V en de overige onderdelen van de ROM-D.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland, de BNG Gebiedsontwikkeling en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank.
Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V.
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
- In 2019 is de ROM-D betrokken geweest bij twee belangrijke projecten die betrekking hebben op bedrijfsverplaatsingen. Het gaat hierbij om Dolderman Dordrecht en Peute Alblasserdam. Daarnaast zijn vorderingen gemaakt met de reeds in portefeuille aanwezige projecten.
- In 2019 heeft ook een evaluatie plaatsgevonden van het regionaal economisch instrumentarium, waar naast Deal en de EDB, de ROM-D een belangrijke plaats in nam. Naar aanleiding van de evaluatie worden verbeteringen in organisatie en uitvoering opgepakt, wat naar verwachting leidt tot voorstellen aan de aandeelhouders.
- Net als heel bouwend Nederland kreeg ook de ROM-D te maken met stikstof en PFAS maatregelen en de gevolgen ervan. Echte problemen als gevolg hiervan zijn uitgebleven.
- Informeel zijn de volgende resultaten bericht over 2019:
Dordtse Kil III CV: € 1.598.312 voordelig resultaat.
Projecten CV € 88.366 nadelig resultaat.
Capital BV € 445.025 nadelig resultaat (met name door de uitkoop van BNG Gebiedsontwikkeling).
De balansinformatie was ten tijde van het opstellen van dit document nog niet beschikbaar.Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- De aandeelhoudersvergadering heeft een drietal nieuwe projecten goedgekeurd voor uitvoering, te weten het project verplaatsing Dolderman, het project Veerweg te Hendrik-Ido-Ambacht en stemden aandeelhouders in met een niet-risicodragende rol van ROM-D in het project Nedstaal. Tot slot zijn er ook nieuwe verzoeken voor betrokkenheid van de ROM-D binnen gekomen die verder worden besproken. Dit betreft onder meer een verzoek van het Havenbedrijf om medewerking te verlenen aan de beoogde bedrijfsverplaatsing binnen Dordrecht, een onderzoek naar de mogelijkheden tot aankoop van het Citadelterrein te Hendrik-Ido-Ambacht en een verzoek van de gemeente Zwijndrecht om namens hen de onderhandelingen te voeren voor de herontwikkeling en uitgifte van het voormalige Loveld-terrein.
- Aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROM-D uitgevoerd kunnen gaan worden, maar dit blijkt niet eenvoudig.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2019
- De risicoclassificatie "hoog" is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een jaarlijks nog steeds toenemende, negatieve algemene reserve en het momenteel nog ontbreken van een voldoende concreet ontwikkelingsperspectief, waarbij de financiële positie van die CV wordt verbeterd. Zie ook hierboven. Dit vormt tevens een latent hoog risico voor de waarde van het aandelenkapitaal dat door Capital is verstrekt (€ 3,9 miljoen).
- Kil III heeft naast een winstreserve ook een negatieve algemene reserve; feitelijk een erfenis van verlieslatende projecten buiten Kil III om. Deze wordt in de komende jaren omgebogen naar ten minste nul door middel van grondverkopen. De winstreserve is nu vooral "op papier" omdat de liquiditeitspositie nu geen ruimte biedt voor uitkering en het project bovendien niet voltooid is. De aandeelhouders zijn niet voornemens om winst uit te laten keren.