Doelstelling 4: Goed en aantrekkelijk onderwijs, waarin iedereen kan meedoen naar vermogen, met gelijke ontwikkelkansen voor alle Dordtenaren.
Inleiding Begroting 2019:
Iedereen doet mee: dat begint met een goede start als kind op de (voorschoolse)opvang en de basisschool en krijgt een vervolg in het voortgezet onderwijs en het werkende leven. We maken daarom werk van scholing én een goede matching met werkgevers. Om alle kinderen in Dordrecht goed onderwijs te kunnen geven is het belangrijk dat de onderwijsfaciliteiten goed zijn en iedereen gelijke kansen heeft op passend onderwijs. We zorgen voor een duwtje in de rug om zoveel mogelijk jongeren te voorzien van een diploma en te laten starten op de arbeidsmarkt. Omdat we ieder kind passend onderwijs willen bieden en willen voorkomen dat jeugdigen langdurig thuis komen te zitten zetten we in op het verbeteren van de (keten)samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp.
Hieronder volgen de activiteiten bij deze doelstelling.
Begroting 2019:
Met het onderwijs, de kinderopvang en andere partners stellen we een onderwijsvisie op met daarin heldere afspraken over hoe we samen werken aan gelijke kansen voor kinderen, voorkomen en bestrijden van achterstanden bij jonge kinderen en ondersteuning van de ouders. De focus ligt op talentontwikkeling, vroegsignalering en preventie.
Er wordt een inhoudelijke evaluatie uitgevoerd naar het onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Op basis van de evaluatie continueren we het OAB, al dan niet in aangepaste vorm. Voorbeelden van activiteiten zijn de uitvoering van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via de kinderdag-verblijven en peuteropvang, de Zomerschool en schakelklassen via het primair onderwijs.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
In oktober 2019 heeft de raad de Dordtse Onderwijsvisie 2020 – 2030 vastgesteld (zie RIS-dossier 2499014). De deelnemende partijen (onderwijs, de kinderopvang, het samenwerkingsverband Passend Onderwijs en de gemeente) hebben afspraken gemaakt over hoe we er voor zorgen dat kinderen zich kansrijker kunnen ontwikkelen. Dit is mede gebaseerd op de evaluatie van het onderwijsachterstandenbeleid. In 2020 start het uitvoeringsprogramma.
Begroting 2019:
We implementeren samen met het Samenwerkingsverband Dordrecht, St. Jeugdteams en Leerplicht een verbeterde aanpak om thuiszitters te voorkomen. Met ROC DaVinci en de St. Jeugdteams nemen we daarnaast het initiatief om voor onze studenten een MBO-perspectiefteam op te zetten waarmee jeugdhulp sneller en effectiever (meer preventief) wordt georganiseerd.
Ook maken we met de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ, de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs, Stichting Jeugdteams ZHZ en de gemeenten in de regio, afspraken over de aansluiting tussen passend onderwijs en jeugdhulp.
Tot slot werken we met de kinderopvang aan een aanpak die de vroegsignalering en preventie verbetert in de keten 0–12 jaar, met meer aandacht voor inzet hulp en 2e lijns expertise in de kinderopvang.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
Met ingang van het schooljaar 2019-2020 hebben we een nieuwe werkwijze ('integraal arrangeren') geïmplementeerd. We werken aan een structureel en integraal loket voor het onderwijs. Hierin integreren we de werkprocessen van onderwijs en zorg. Het MBO-perspectiefteam is gestart. Hiermee organiseren we de ondersteuning voor studenten van het ROC laagdrempelig en dichtbij de student. In de regio Zuid-Holland Zuid hebben we afspraken gemaakt over de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. Het algemeen bestuur van de Dienst Gezondheid & Jeugd heeft in 2019 twee visies vastgesteld; (1) Vaste schakel en (2) Jeugdhulp op school.
In 2019 hebben we de sociaal-medische indicatie (SMI) uitgevoerd. Ouders die tijdelijk niet voor hun kind(eren) kunnen zorgen om sociaal-medische redenen én geen beroep kunnen doen op de kinderopvangtoeslag, krijgen een tegemoetkoming voor kinderopvang. Daarnaast zijn we gestart met een analyse wat er nodig is om sneller te kunnen signaleren. En vervolgens hulp, zorg en ondersteuning eerder in te kunnen zetten.
Begroting 2019:
Met het gezamenlijke actieplan "Passie voor onderwijs" werken we samen met schoolbesturen uit het primaire onderwijs, MBO- en HBO-instellingen en andere Drechtsteden gemeenten aan het aantrekken en behouden van voldoende goede leerkrachten in het primair onderwijs en het versterken van het imago van leerkracht in het primair onderwijs.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
In augustus 2019 zijn de scholen gestart met de uitvoering van het projectplan. In december 2019 is de website online gegaan (www.passievooronderwijsdrechtsteden.nl). De website bevat voor de schoolbesturen een portal om zaken met elkaar te kunnen delen en uitvoeren. Het komende jaar voeren de werkgroepen diverse projecten uit. Mogelijk vragen de samenwerkingspartners aanvullende financiering aan bij het Rijk.
Begroting 2019:
Met een regionaal en lokaal programma pakken we voortijdig schoolverlaten (VSV) aan. Speciale aandacht en inzet is er voor jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt, zoals de oud-voortijdig schoolverlaters, jongeren met multiproblematiek en/of een licht verstandelijke beperking.
Samen met de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) werken we daarnaast de initiatieven als de TOP-academie en de Matchmakers uit en werken we met het ministerie van Justitie en Veiligheid en partners in de stad aan het ontwikkelen van maatwerkaanpakken voor jongeren die af dreigen te glijden naar het criminele circuit met hulp van de IPTA-aanpak (Integrale Persoonsgerichte Toeleiding Arbeid).
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
In november 2019 hebben we de uitvoering van het regionaal programma geëvalueerd. Het regionale vangnet voor VSV'ers hebben we uitgebreid met een samenwerkingsverband rondom jonge moeders en de projecten ZorgOnderwijsWerk en 'Bureau Stage en Werk'. Het aantal VSV'ers is licht gestegen. We hebben onderzocht wat de oorzaak is van deze stijging. Dit nemen we mee in de voorbereidingen voor het regionaal programma 2021-2024.
We hebben de maatwerkaanpak van Matchmakers gerealiseerd. Deze aanpak is gericht op het ondersteunen van jongeren in een kwetsbare positie bij het vinden van werk, school of een combinatie hiervan. Ook hebben we de TOP-academie gerealiseerd. Dit is een samenwerkingsverband waarbinnen Hago zorg en het Da Vinci College samen jongeren opleiden voor een baan in de facilitaire dienstverlening. In het schooljaar 2018/2019 hebben 33 studenten deelgenomen aan de TOP academie.
Daarnaast hebben we de aanpak IPTA in 2019 ontwikkeld. We monitoren de werkwijze met de betrokken partners en het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Begroting 2019:
Samen met de bibliotheek werken we aan de inhoudelijke en organisatorische transitie van "traditionele bibliotheek" naar "informatie bibliotheek". Het perspectief op een nieuwe gezamenlijke huisvesting kan hierbij stimulerend werken.
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking
In 2019 heeft de BibliotheekAanzet de transformatie opgave (financieel en inhoudelijk) afgerond. De Stadsbibliotheek heeft qua inrichting en uitstraling een metamorfose ondergaan die daarbij aansluit. Ook heeft de bibliotheek in opdracht van de gemeente een Wijkvisie geformuleerd. Deze vormt de basis voor de bibliotheek dichter naar de burger enerzijds en een gezonde financiële basis anderzijds. De bibliotheek zet samen met de andere partners in het Huis van Stad en Regio in op synergie in dienstverlening en haar rol als informatiebibliotheek van de toekomst.