Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status maart 2020, pre-Corona informatie).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand. De rijksbudgetten (onder andere BUIG) zijn onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering).
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. De Drechtraad heeft in juni een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Een taskforce Sociaal domein en een taskforce Bedrijfsvoering hebben voorstellen uitgewerkt voor de zoekrichting. In oktober en december 2019 heeft de Drechtraad besloten tot gedeeltelijke invulling van de bezuiniging en het opnemen van een stelpost, verdere invulling volgt in 2020.
- In oktober 2019 is nieuw beleid (visie sociaal domein) vastgesteld ten aanzien van de bij de SDD belegde taken: Wmo, participatie en schuldhulpverlening.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
- De GBD heeft in 2019 samen met Dordrecht en een afvaardiging van ondernemers voorbereidingen getroffen die leiden dat in 2020 de toeristenbelasting voor Dordrecht wordt geïnd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Het gebruik van het Persoonlijk Minimabudget (PMB) blijft toenemen, de stijging van rond de 10% wordt gecompenseerd door daling van het verzekerdengebruik van de collectieve zorgverzekering.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal na de uitkering van de meeste reserves in 2018 vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur
Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
- In 2019 werd duidelijk dat de economie weer gestaag groeiende is. Het aantal initiatieven op het gebied van bouwen, evenementen en aanverwante zaken steeg dan ook behoorlijk. Nieuwe bedrijven hebben zich in Dordrecht gevestigd, bedrijven zijn uitgebreid of veranderd. OZHZ werkte daardoor aan meer meldingen en vergunningen op het gebied van bouw, APV en de Drank- en Horecawet. Het vestigen, bouwen, uitbreiden en veranderen was niet in alle gevallen even eenvoudig. In samenspraak met de gemeente en ketenpartners is gezocht naar oplossingen om vestiging en/of bouwen mogelijk te maken. Deze extra initiatieven hadden uiteraard ook gevolgen voor de besteding. De hogere besteding als gevolg van de beoordeling van de initiatieven kon worden gedekt uit de extra legesinkomsten die deze met zich meebrachten.
- Er kwamen niet alleen meer aanvragen en meldingen binnen, ook de wachtdienst werd erg veel gevonden. OZHZ ontving in 2019 opvallend veel klachten. Dit was niet alleen in Dordrecht het geval, maar in de hele regio. Het meest is geklaagd over geluid en geur.
- Een landelijke ontwikkeling die elke bevoegd gezag, maar eigenlijk ook elke inwoner geraakt heeft is de uitspraak van de Raad van State van 29 mei 2019 over de PAS. Dit leidde tot veel onduidelijkheid over welke activiteiten nog doorgang kunnen vinden. Op initiatief van OZHZ is het overleg tussen de omgevingsdiensten in Zuid-Holland tot stand gekomen over een uniforme werkwijze. Zo heeft OZHZ een handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) opgesteld en verspreid naar de gemeenten in Zuid-Holland Zuid. Hierdoor hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd worden. Door middel van een presentatie zijn de raadsleden over deze ontwikkeling en de genomen acties geïnformeerd.
- Naast de PAS speelde landelijk nog een groot probleem: de toepassing van PFAS-houdende grond. In de regio Zuid-Holland Zuid speelden de landelijke problemen veel minder. De herziene handreiking voor toepassing van PFOA-houdende grond uit 2018 blijkt goed te werken, en met de komst van een landelijk tijdelijk handelingskader voor PFAS-houdende grond zijn ook de problemen rond de reiniging van licht PFAS houdende grond opgelost. In samenwerking met de gemeente is het Kildepot heringericht en opnieuw vergund, zodat sterk verontreinigde grond daar tijdelijk kan worden opgeslagen.
Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Omgevingswet: verwacht werd dat rond de zomer 2020 definitief bepaald zou worden of de Omgevingswet per 1 januari 2021 in werking treedt, maar begin april 2020 heeft het Rijk aangegeven de omgevingswet uit te stellen. Grootste knelpunt voor de Eerste Kamer is het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Het stelsel moest minimaal een jaar voor invoering van de wet in rudimentaire vorm klaar zijn. Eind vorig jaar bleek dit nog niet helemaal het geval te zijn. OZHZ heeft in elk geval 2019 benut om, samen met de ketenpartners, te werken aan de implementatie.
- De Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt naar verwachting gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. Voordat de Wkb verantwoord in werking kan treden, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Hierover zijn afspraken vastgelegd in het bestuursakkoord tussen de minister en de VNG. Het is de vraag of aan alle voorwaarden tijdig kan worden voldaan door de verschillende partijen. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact van de eerste fase kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende activiteiten (zowel bouwen, milieu, bodem als evenementen) met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht. Hiertegenover staat dat zeker bij de extra bouwaanvragen ook de legesinkomsten stijgen. De ervaring leert dat de legesinkomsten voldoende zijn om de toename in kosten bij OZHZ en de gemeente zelf te dekken.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt. Om dit risico te ondervangen richt OZHZ zich op taakuitbreiding zodat het noodzakelijke volume om de taak goed uit te voeren gewaarborgd blijft. Vanaf medio 2020 zal OZHZ de DCMR gaan ondersteunen voor een deel van de provinciale inrichtingen waar zij werkzaamheden voor verrichten.
- De gevolgen van de PAS-uitspraak zullen ook in 2020 nog voelbaar blijven. Naast de verlaging van de maximum snelheid is er nog weinig bekend over de maatregelen die getroffen gaan worden en in hoeverre deze Nederland 'van het slot' halen. Anderzijds kan ook worden gesteld dat in Dordrecht relatief weinig bouwprojecten echt stilliggen als gevolg van. Ook is er door het opgestelde handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) snel inzicht in de gevallen waar de bouw doorgang kan vinden en hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd te worden.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
Gevudo:- Fusiegemeente Vijfheerenlanden is in de loop van 2019 met de provincie Utrecht in gesprek gegaan over de positie die zij heeft bij de voormalige gemeenten Leerdam en Zederik met HVC en Gevudo en met de GR AVU, een inkoopcombinatie van Utrechtse gemeenten op gebied van afval via de voormalige gemeente Vianen. In 2020 moet er een beslissing vallen.
HVC:
- In de zomer van 2019 is er binnen de aandeelhouderskring van HVC onrust ontstaan rond een onderzoek tot overname van het noodlijdende AEB in Amsterdam. HVC heeft na enige weken onderzoek besloten om de gesprekken met de gemeente Amsterdam af te breken. Vanuit aandeelhouderkring is meegegeven dat de eigen aandeelhouders hierbij eerder hadden behoren te worden betrokken; mede in het licht van lopende financieringsgaranties en lokaal-bestuurlijke gevoeligheid.
- HVC is tot de conclusie gekomen dat het afbouwen van garantiebelangen en een meer zelfstandige financieringspositie per 2024 op gespannen voet kan komen te staan met kapitaalsintensieve energietransitie-investeringen. Er is voor dit vraagstuk door HVC een bestuurlijke klankbordgroep ingesteld op persoonlijke titels. Het is de verwachting dat in de zomer van 2020 een besluitrijp voorstel aan de aandeelhoudersvergadering kan worden voorgelegd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Gevudo heeft vooralsnog nog onvoldoende zicht op deelresultaten van HVC, waaronder die van energie en warmtelevering-/ productie.
- Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 opgegaan in de nieuwe gemeente Altena).
Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkeling d.d. maart 2020
- In 2019 heeft het bestuur van het Parkschap het intentiebesluit genomen tot het liquideren van de Gemeenschappelijke Regeling Parkschap NP De Biesbosch. De besluitvorming door de betrokken colleges en raden vindt in de zomer van 2020 plaats.
- Eind 2019 heeft het bestuur van het Parkschap gekozen voor een ander governance model om de samenwerking te organiseren. Een netwerkmodel dat zorgt voor een versterkte samenwerking doordat deze flexibel is, ruimte laat voor participatie, uitgaat van gelijkwaardigheid en zorgt voor een duidelijke koppeling tussen geld en resultaat voor de Biesbosch. Ook is gekozen voor een organisatievorm met zo min mogelijk bureaucratie.
- Door de onder toezichtstelling in 2019 is er sprake van een beleidsarme begroting. Toch is gezorgd voor een beleefbare topnatuur. In 2019 hebben zo'n 1,2 miljoen mensen de Biesboschregio bezocht. Opvallend is dat veel bezoekers vorig jaar uit Duitsland, Frankrijk en vooral uit België kwamen.
- Nu er een koers ligt, heeft de toezichthouder (provincie Zuid-Holland) het preventief financieel toezicht voor 2020 opgeheven.
- Het Parkschap is inhoudelijk verbonden met NL Delta en levert expertise en capaciteit. Het governancemodel zoals dat in 2019 is ontwikkeld voor het Parkschap vormt zowel op proces als inhoud een inspiratiebron voor het nog te ontwikkelen governancemodel van NL Delta. Dit is een van de voorwaarden voor het kunnen aanvragen van de status Nationaal Park.
- Door de samenwerkende partijen in NLDelta Biesbosch-Haringvliet wordt gewerkt aan de opgaven: governance, communicatie en merkontwikkeling en aan diverse NLDelta projecten. Hiermee wordt de basis voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) per 2021 gelegd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Het Parkschap werkt met partners, waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, aan de projecten voor de Prijsvraag Nationale Parken van wereldklasse en het bidbook NL Delta uit, met externe middelen. Hier zijn vele andere partijen bij betrokken. Voor de periode 2019 – 2021 is opnieuw projectfinanciering toegezegd (aan penvoerder gemeente Dordrecht) en zijn middelen gevraagd ten bate van vervangende inhuur vanwege de inzet van het Parkschap/Hollandse Biesbosch voor de realisatie van NLDelta. Het risico is een imagorisico, geen financieel risico. Mocht de inzet in de toekomst moeten worden beperkt vanwege het niet verkrijgen van externe financiering dan vormt dit een risico voor het verkrijgen van de status Nationaal Park van wereldklasse. Verwacht mag worden dat de uitwerking van NL Delta voor het Rijk een dermate belang kent dat in de toekomst structurele financiering volgt, welke al dan niet via de begroting van het Parkschap loopt.
- Per 2018 zijn een aantal deelnemers uitgetreden. Voor de Hollandse Biesbosch heeft dit betrekking op de provincie Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht. De bijdrage van de provincie Zuid-Holland voor 'beheer' wordt gedurende acht jaar (2018-2025) gecontinueerd via een gegarandeerde begroting-boekjaarsubsidie. Per 2024 is de uittredesom van de gemeente Sliedrecht op. Dit betekent dat per 2024 een tekort ontstaat. De financiering van het bezoekerscentrum en het beheer van de Hollandse Biesbosch op termijn is dus nog onzeker.
- Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid (bestuurslid A)
- Dhr. H.F.J. van Gurp, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. is op 26 juni 2003 opgericht en heeft als hoofddoelen:
- Het namens de leden selecteren van een marktpartij en het namens de leden contracteren van die marktpartij, om op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving scholen, woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten, openbare ruimten en infrastructuur te realiseren.
- De realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden.
- In alle fasen van de ontwikkeling van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. bestaat uit de leden - Stichting Regionaal Opleidingscentrum Da Vinci College en de Gemeente Dordrecht, en fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Overdracht perceel 5C (voorbereiding bouw 12 grondgebonden woningen).
- Realisatie entreegebouw op perceel 6D2 bestemd voor HBO-onderwijs en aansluiting op de Duurzaamheidsfabriek
- Voorbereiding Huisvesting HBO-onderwijs.
- Doorontwikkeling Leerpark tot Campus.
- Start realisatie Maakfabriek/startersmilieu op perceel 6C.
- Voorbereiding spoorhalte (Sprinter/ lightrail).
- Woningbouw perceel 2F.
- Overig: parkeeronderzoek, geluidsscherm spoor.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Voorzieningen als de Duurzaamheidsfabriek (DZHF) maken in hun exploitatie gebruik van subsidies. Daarom wordt strak gestuurd op de te verkrijgen subsidiestromen met actieve lobby, onder andere via Smart industry, de kamer van Koophandel en de ministeries van Economische Zaken (EZ) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
- Het budget voor exploitatiebijdragen DZHF vanuit de deelnemers raakt uitgeput. De afgelopen jaren is onder andere door nieuwe financiering, het vergroten van de huurinkomsten gestuurd op het verbeteren en sluitend krijgen van de exploitatie.
- Verbonden partij Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Zonnepark Crayestein: bouw zonneweide is voltooid. Wegens leveringsproblemen met een net schakelaar is het park in juli 2019 opgeleverd. De ECD gaat de mogelijkheid bieden om inwoners van Dordrecht te laten participeren in de Zonne centrale.
- Zonnepark Amstelwijck: begin 2019 is gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. Verwachte oplevering centrale begin 2020.
- Windturbine Crabbegors: er is beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het wachten is nog steeds op de rechtszaak. In oktober 2019 is er een regiezitting geweest en waarna op donderdag 23 april 2020 de zaak verder behandeld zou worden. Deze zitting is in verband met Corona vervallen. De rechtbank heeft partijen akkoord gevraagd op schriftelijke behandeling. Alleen Lintwind heeft dit verzoek afgewezen. Het is nu even afwachten hoe het verdere verloop wordt vormgegeven door de rechtbank. Daarna is nog beroep mogelijk bij de Raad van State (RvS).
- Vanwege het succes van zon op bedrijfsdaken is de ECD voornemens om een tweede project te starten. Met als doel wederom minimaal 4 MWp aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Zonneweide Amstelwijck: als de aanbesteding duurder uitvalt dan beoogd kan het project niet worden uitgevoerd binnen de financiële kaders en zal worden gestopt. Het project zal dan met verlies worden afgesloten.
- Windturbine Crabbegors: als de vergunning niet wordt verleend waardoor het project niet kan worden uitgevoerd.