Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status maart 2020, pre-Corona informatie).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand. De rijksbudgetten (onder andere BUIG) zijn onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering).
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. De Drechtraad heeft in juni een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Een taskforce Sociaal domein en een taskforce Bedrijfsvoering hebben voorstellen uitgewerkt voor de zoekrichting. In oktober en december 2019 heeft de Drechtraad besloten tot gedeeltelijke invulling van de bezuiniging en het opnemen van een stelpost, verdere invulling volgt in 2020.
- In oktober 2019 is nieuw beleid (visie sociaal domein) vastgesteld ten aanzien van de bij de SDD belegde taken: Wmo, participatie en schuldhulpverlening.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
- De GBD heeft in 2019 samen met Dordrecht en een afvaardiging van ondernemers voorbereidingen getroffen die leiden dat in 2020 de toeristenbelasting voor Dordrecht wordt geïnd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Het gebruik van het Persoonlijk Minimabudget (PMB) blijft toenemen, de stijging van rond de 10% wordt gecompenseerd door daling van het verzekerdengebruik van de collectieve zorgverzekering.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal na de uitkering van de meeste reserves in 2018 vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
Gevudo:- Fusiegemeente Vijfheerenlanden is in de loop van 2019 met de provincie Utrecht in gesprek gegaan over de positie die zij heeft bij de voormalige gemeenten Leerdam en Zederik met HVC en Gevudo en met de GR AVU, een inkoopcombinatie van Utrechtse gemeenten op gebied van afval via de voormalige gemeente Vianen. In 2020 moet er een beslissing vallen.
HVC:
- In de zomer van 2019 is er binnen de aandeelhouderskring van HVC onrust ontstaan rond een onderzoek tot overname van het noodlijdende AEB in Amsterdam. HVC heeft na enige weken onderzoek besloten om de gesprekken met de gemeente Amsterdam af te breken. Vanuit aandeelhouderkring is meegegeven dat de eigen aandeelhouders hierbij eerder hadden behoren te worden betrokken; mede in het licht van lopende financieringsgaranties en lokaal-bestuurlijke gevoeligheid.
- HVC is tot de conclusie gekomen dat het afbouwen van garantiebelangen en een meer zelfstandige financieringspositie per 2024 op gespannen voet kan komen te staan met kapitaalsintensieve energietransitie-investeringen. Er is voor dit vraagstuk door HVC een bestuurlijke klankbordgroep ingesteld op persoonlijke titels. Het is de verwachting dat in de zomer van 2020 een besluitrijp voorstel aan de aandeelhoudersvergadering kan worden voorgelegd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Gevudo heeft vooralsnog nog onvoldoende zicht op deelresultaten van HVC, waaronder die van energie en warmtelevering-/ productie.
- Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
- Verbonden partij B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
Er zijn gesprekken gaande met Zeeuwse aandeelhouders van Delta, waarbij deze het stemrecht in Evides NV weer zelf gaan uitoefenen in de loop van 2020. Dit dient het publieke belang. De statuten van de NV zullen dan op dit punt moeten worden gewijzigd. De financiële gegevens betreffen die van de NV. Die zijn relevanter, aangezien B.V. GBE vooral een juridisch (stem)vehikel is.Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- ACM-invloed kan op termijn nadelige gevolgen hebben voor de hoogte van het te ontvangen dividend. Dit komt onder meer omdat ACM met relatief korte termijn (en dus: lage) rekenrente werkt terwijl investeringen uit het langere verleden in werkelijkheid tegen hogere rente zijn gefinancierd.
- Voor begroting 2020 moet rekening worden gehouden met een ten hoogste ten opzichte van 2019 vergelijkbaar dividend. In het najaar volgt nadere besluitvorming over de doelsolvabiliteit.
- Verbonden partij Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd lid van de Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Eneco waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Het college heeft in 2017 geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming en daarom besloten het aandelenbezit af te bouwen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
De commissie van verkopende aandeelhouders heeft eind 2019, onder voorbehoud van instemming van verkopende gemeenten, een bindend bod ontvangen. Op 17 december 2019 besloot het college om deze te accepteren, uiteraard onder voorbehoud van instemming door ook de raad van Dordrecht. De besluitvorming daarover heeft in 2020, dus na het verslagjaar, plaats gevonden. Inmiddels is de verkoop een feit. Over het jaar 2019 ontvangen de aandeelhouders in 2020 nog € 68 miljoen dividend, zo is bij de verkoop overeengekomen.Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
De gemeente blijft aansprakelijk voor de financiële gevolgen van een rechtszaak die ex Remu gemeenten hebben aangespannen tegen Eneco. Zij menen onder meer dat Eneco zelfstandig het bedrijf had kunnen verkopen vóór 2010 waarbij in dat geval op grond van contractuele bepalingen deze gemeenten hadden mee geprofiteerd. In eerste aanleg heeft de rechtbank de eisende partijen op alle punten in het ongelijk gesteld. Momenteel loopt het beroep. - Verbonden partij Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Groep beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Het netto resultaat 2019 is zeer geflatteerd door de verkoop van Joulz. Aandeelhouders profiteren zelf nauwelijks van deze opbrengst.
- Stedin Groep ziet in hoog tempo veranderingen op de samenleving afkomen in de manier waarop energie wordt opgewekt, gedistribueerd en gebruikt. Zo neemt de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door wind en zon steeds meer toe. Ook zal het aantal klanten dat van het aardgasnet losgekoppeld moet worden de komende jaren toenemen. Ook digitalisering van het energienet is noodzakelijk. Op al deze veranderingen moet de energie-infrastructuur worden aangepast. De gevolgen van transitie (waaronder financieel, organisatorisch) en de effecten van het ACM reguleringsbeleid zijn momenteel nog niet goed in te schatten. Verwezen wordt naar de raadsbrief van 10 maart 2020 "Energietransitie en dividend Stedin" (zie RIS-dossier 2546662).
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Stedin heeft onder meer te maken met sterk reguleringsbeleid, die weliswaar resulteert in lage transporttarieven, maar waarbij de toezichthouder nu onvoldoende tot geen rekening houdt met lange termijnfinanciering vanuit het verleden en met transitieopgaven. Het is nog steeds niet duidelijk hoeveel het Rijk gaat bijdragen in de kosten van transitie. Aandeelhouders hopen dat ACM en EZK inzien dat er een toekomstbestendiger reguleringsbeleid moet komen. De gevolgen voor de langere termijn worden nog onderzocht, waarbij in 2019 externe advisering door de aandeelhouderscommissie is ingeschakeld.
- Voor de nabije toekomst moet rekening worden gehouden met beduidend lagere dividendbaten dan dat de gemeente momenteel raamt. Dit wordt bij de Kadernota 2021 afgewogen.
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden. Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Het dividendbeleid is in 2019 herzien, in de zin van een hogere pay-out, hetgeen, indien al het overige gelijk blijft, voor de gemeente tot een (structurele) meevaller zal leiden. Evenwel heeft BNG na balansdatum medegedeeld dat de bank over 2019 een substantieel lager resultaat heeft behaald en de dividenduitkering bovendien zal worden uitgesteld in verband met de Coronacrisis.
- De belangrijkste oorzaken van de daling van de nettowinst ten opzichte van 2018 zijn een lager resultaat financiële transacties en afwaarderingen op kredieten.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
BNG doet traditiegetrouw geen enkele voorspelling over toekomstig resultaat. Het is denkbaar dat mede als gevolg van de Coronacrisis er extra afwaarderingen plaats vinden. - Verbonden partij Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Zonnepark Crayestein: bouw zonneweide is voltooid. Wegens leveringsproblemen met een net schakelaar is het park in juli 2019 opgeleverd. De ECD gaat de mogelijkheid bieden om inwoners van Dordrecht te laten participeren in de Zonne centrale.
- Zonnepark Amstelwijck: begin 2019 is gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. Verwachte oplevering centrale begin 2020.
- Windturbine Crabbegors: er is beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het wachten is nog steeds op de rechtszaak. In oktober 2019 is er een regiezitting geweest en waarna op donderdag 23 april 2020 de zaak verder behandeld zou worden. Deze zitting is in verband met Corona vervallen. De rechtbank heeft partijen akkoord gevraagd op schriftelijke behandeling. Alleen Lintwind heeft dit verzoek afgewezen. Het is nu even afwachten hoe het verdere verloop wordt vormgegeven door de rechtbank. Daarna is nog beroep mogelijk bij de Raad van State (RvS).
- Vanwege het succes van zon op bedrijfsdaken is de ECD voornemens om een tweede project te starten. Met als doel wederom minimaal 4 MWp aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Zonneweide Amstelwijck: als de aanbesteding duurder uitvalt dan beoogd kan het project niet worden uitgevoerd binnen de financiële kaders en zal worden gestopt. Het project zal dan met verlies worden afgesloten.
- Windturbine Crabbegors: als de vergunning niet wordt verleend waardoor het project niet kan worden uitgevoerd.