Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status maart 2020, pre-Corona informatie).
- Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
- De gemeenten Leerdam en Zederik zijn per 1 januari 2019 uit de GR Dienst Gezondheid & Jeugd (GR DG&J) getreden.
- De voorbereidingen voor de Omgevingswet zijn in volle gang. De invoering stond gepland voor 1 januari 2021, maar is uitgesteld.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ heeft de succesvolle alliantie van partijen in de aanpak MatchMakers uitgebreid met de sociale dienst van de gemeente Hoeksche Waard.
- Er is uitvoering gegeven aan de regionale ontwikkelagenda personen met verward gedrag.
- De aangescherpte meldcode Huiselijk geweld & Kindermishandeling en de radarfunctie Veilig Thuis zijn per 1 januari 2019 van kracht.
- Er heeft een regionale aanbesteding van de jeugdgezondheidszorg plaatsgevonden. Per 1 januari 2020 wordt de jeugdgezondheidszorg in de regio uitgevoerd door Jong JGZ.
- Het plan van aanpak 'Grip op jeugdhulp' is door het Algemeen Bestuur van de GR DG&J vastgesteld.
- In het najaar is een regionaal aanjaagteam jeugdhulp van start gegaan, bestaande uit wethouders, ambtenaren, de directie van de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ en de directie van Stichting Jeugdteams ZHZ.
Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- De DG&J heeft een meerjarenbeleidsplan 2020-2023 opgesteld en ter zienswijze voorgelegd aan de 10 gemeenteraden.
- Op 10 maart 2020 heeft de Dordtse raad ingestemd met de lokale nota Publieke Gezondheid. We maken met de GGD afspraken over welke programmaonderdelen zij uitvoeren en bij welke onderdelen zij een adviserende rol hebben.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ stelt samen met onderwijspartners en de gemeente Dordrecht een nieuw regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten ZHZ 2020-2024 op.
- De regie op nazorg ex-gedetineerden wordt door de gemeente Dordrecht in 2020 (gefaseerd) belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Er worden, aanvullend op het basispakket van de jeugdgezondheidszorg, lokale afspraken gemaakt om de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, de sociale wijkteams, het onderwijs en de kinderopvang te verbeteren.
- Het Algemeen Bestuur van de GR DG&J heeft besloten in drie jaar tijd (2020-2022) de financiële solidariteitsafspraken volledig af te gaan bouwen. In februari/maart zijn twee opdrachten/trajecten gestart: (1) een bestuursopdracht over de governance van de jeugdhulp vanaf 2021 (specifiek over de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ en Stichting Jeugdteams ZHZ) en (2) een traject richting een nieuw inkoopkader per 2022.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Frictiekosten en onvoldoende afbouw van structurele kosten door de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Geen (kosten-) effectieve transformatie bij Veilig Thuis ZHZ.
- Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' DG&J om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Meerkosten door het gefaseerd beleggen van de regie op nazorg ex-gedetineerden bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Geen vergunning voor ambulancezorg door RAV vanwege nieuwe Wet Ambulancezorg (naar verwachting per 1 januari 2021).
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 opgegaan in de nieuwe gemeente Altena).
Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkeling d.d. maart 2020
- In 2019 heeft het bestuur van het Parkschap het intentiebesluit genomen tot het liquideren van de Gemeenschappelijke Regeling Parkschap NP De Biesbosch. De besluitvorming door de betrokken colleges en raden vindt in de zomer van 2020 plaats.
- Eind 2019 heeft het bestuur van het Parkschap gekozen voor een ander governance model om de samenwerking te organiseren. Een netwerkmodel dat zorgt voor een versterkte samenwerking doordat deze flexibel is, ruimte laat voor participatie, uitgaat van gelijkwaardigheid en zorgt voor een duidelijke koppeling tussen geld en resultaat voor de Biesbosch. Ook is gekozen voor een organisatievorm met zo min mogelijk bureaucratie.
- Door de onder toezichtstelling in 2019 is er sprake van een beleidsarme begroting. Toch is gezorgd voor een beleefbare topnatuur. In 2019 hebben zo'n 1,2 miljoen mensen de Biesboschregio bezocht. Opvallend is dat veel bezoekers vorig jaar uit Duitsland, Frankrijk en vooral uit België kwamen.
- Nu er een koers ligt, heeft de toezichthouder (provincie Zuid-Holland) het preventief financieel toezicht voor 2020 opgeheven.
- Het Parkschap is inhoudelijk verbonden met NL Delta en levert expertise en capaciteit. Het governancemodel zoals dat in 2019 is ontwikkeld voor het Parkschap vormt zowel op proces als inhoud een inspiratiebron voor het nog te ontwikkelen governancemodel van NL Delta. Dit is een van de voorwaarden voor het kunnen aanvragen van de status Nationaal Park.
- Door de samenwerkende partijen in NLDelta Biesbosch-Haringvliet wordt gewerkt aan de opgaven: governance, communicatie en merkontwikkeling en aan diverse NLDelta projecten. Hiermee wordt de basis voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) per 2021 gelegd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Het Parkschap werkt met partners, waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, aan de projecten voor de Prijsvraag Nationale Parken van wereldklasse en het bidbook NL Delta uit, met externe middelen. Hier zijn vele andere partijen bij betrokken. Voor de periode 2019 – 2021 is opnieuw projectfinanciering toegezegd (aan penvoerder gemeente Dordrecht) en zijn middelen gevraagd ten bate van vervangende inhuur vanwege de inzet van het Parkschap/Hollandse Biesbosch voor de realisatie van NLDelta. Het risico is een imagorisico, geen financieel risico. Mocht de inzet in de toekomst moeten worden beperkt vanwege het niet verkrijgen van externe financiering dan vormt dit een risico voor het verkrijgen van de status Nationaal Park van wereldklasse. Verwacht mag worden dat de uitwerking van NL Delta voor het Rijk een dermate belang kent dat in de toekomst structurele financiering volgt, welke al dan niet via de begroting van het Parkschap loopt.
- Per 2018 zijn een aantal deelnemers uitgetreden. Voor de Hollandse Biesbosch heeft dit betrekking op de provincie Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht. De bijdrage van de provincie Zuid-Holland voor 'beheer' wordt gedurende acht jaar (2018-2025) gecontinueerd via een gegarandeerde begroting-boekjaarsubsidie. Per 2024 is de uittredesom van de gemeente Sliedrecht op. Dit betekent dat per 2024 een tekort ontstaat. De financiering van het bezoekerscentrum en het beheer van de Hollandse Biesbosch op termijn is dus nog onzeker.