Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status maart 2020, pre-Corona informatie).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand. De rijksbudgetten (onder andere BUIG) zijn onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering).
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. De Drechtraad heeft in juni een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Een taskforce Sociaal domein en een taskforce Bedrijfsvoering hebben voorstellen uitgewerkt voor de zoekrichting. In oktober en december 2019 heeft de Drechtraad besloten tot gedeeltelijke invulling van de bezuiniging en het opnemen van een stelpost, verdere invulling volgt in 2020.
- In oktober 2019 is nieuw beleid (visie sociaal domein) vastgesteld ten aanzien van de bij de SDD belegde taken: Wmo, participatie en schuldhulpverlening.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
- De GBD heeft in 2019 samen met Dordrecht en een afvaardiging van ondernemers voorbereidingen getroffen die leiden dat in 2020 de toeristenbelasting voor Dordrecht wordt geïnd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Het gebruik van het Persoonlijk Minimabudget (PMB) blijft toenemen, de stijging van rond de 10% wordt gecompenseerd door daling van het verzekerdengebruik van de collectieve zorgverzekering.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal na de uitkering van de meeste reserves in 2018 vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
- De gemeenten Leerdam en Zederik zijn per 1 januari 2019 uit de GR Dienst Gezondheid & Jeugd (GR DG&J) getreden.
- De voorbereidingen voor de Omgevingswet zijn in volle gang. De invoering stond gepland voor 1 januari 2021, maar is uitgesteld.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ heeft de succesvolle alliantie van partijen in de aanpak MatchMakers uitgebreid met de sociale dienst van de gemeente Hoeksche Waard.
- Er is uitvoering gegeven aan de regionale ontwikkelagenda personen met verward gedrag.
- De aangescherpte meldcode Huiselijk geweld & Kindermishandeling en de radarfunctie Veilig Thuis zijn per 1 januari 2019 van kracht.
- Er heeft een regionale aanbesteding van de jeugdgezondheidszorg plaatsgevonden. Per 1 januari 2020 wordt de jeugdgezondheidszorg in de regio uitgevoerd door Jong JGZ.
- Het plan van aanpak 'Grip op jeugdhulp' is door het Algemeen Bestuur van de GR DG&J vastgesteld.
- In het najaar is een regionaal aanjaagteam jeugdhulp van start gegaan, bestaande uit wethouders, ambtenaren, de directie van de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ en de directie van Stichting Jeugdteams ZHZ.
Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- De DG&J heeft een meerjarenbeleidsplan 2020-2023 opgesteld en ter zienswijze voorgelegd aan de 10 gemeenteraden.
- Op 10 maart 2020 heeft de Dordtse raad ingestemd met de lokale nota Publieke Gezondheid. We maken met de GGD afspraken over welke programmaonderdelen zij uitvoeren en bij welke onderdelen zij een adviserende rol hebben.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ stelt samen met onderwijspartners en de gemeente Dordrecht een nieuw regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten ZHZ 2020-2024 op.
- De regie op nazorg ex-gedetineerden wordt door de gemeente Dordrecht in 2020 (gefaseerd) belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Er worden, aanvullend op het basispakket van de jeugdgezondheidszorg, lokale afspraken gemaakt om de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, de sociale wijkteams, het onderwijs en de kinderopvang te verbeteren.
- Het Algemeen Bestuur van de GR DG&J heeft besloten in drie jaar tijd (2020-2022) de financiële solidariteitsafspraken volledig af te gaan bouwen. In februari/maart zijn twee opdrachten/trajecten gestart: (1) een bestuursopdracht over de governance van de jeugdhulp vanaf 2021 (specifiek over de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ en Stichting Jeugdteams ZHZ) en (2) een traject richting een nieuw inkoopkader per 2022.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Frictiekosten en onvoldoende afbouw van structurele kosten door de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Geen (kosten-) effectieve transformatie bij Veilig Thuis ZHZ.
- Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' DG&J om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Meerkosten door het gefaseerd beleggen van de regie op nazorg ex-gedetineerden bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Geen vergunning voor ambulancezorg door RAV vanwege nieuwe Wet Ambulancezorg (naar verwachting per 1 januari 2021).
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur
Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
- In 2019 werd duidelijk dat de economie weer gestaag groeiende is. Het aantal initiatieven op het gebied van bouwen, evenementen en aanverwante zaken steeg dan ook behoorlijk. Nieuwe bedrijven hebben zich in Dordrecht gevestigd, bedrijven zijn uitgebreid of veranderd. OZHZ werkte daardoor aan meer meldingen en vergunningen op het gebied van bouw, APV en de Drank- en Horecawet. Het vestigen, bouwen, uitbreiden en veranderen was niet in alle gevallen even eenvoudig. In samenspraak met de gemeente en ketenpartners is gezocht naar oplossingen om vestiging en/of bouwen mogelijk te maken. Deze extra initiatieven hadden uiteraard ook gevolgen voor de besteding. De hogere besteding als gevolg van de beoordeling van de initiatieven kon worden gedekt uit de extra legesinkomsten die deze met zich meebrachten.
- Er kwamen niet alleen meer aanvragen en meldingen binnen, ook de wachtdienst werd erg veel gevonden. OZHZ ontving in 2019 opvallend veel klachten. Dit was niet alleen in Dordrecht het geval, maar in de hele regio. Het meest is geklaagd over geluid en geur.
- Een landelijke ontwikkeling die elke bevoegd gezag, maar eigenlijk ook elke inwoner geraakt heeft is de uitspraak van de Raad van State van 29 mei 2019 over de PAS. Dit leidde tot veel onduidelijkheid over welke activiteiten nog doorgang kunnen vinden. Op initiatief van OZHZ is het overleg tussen de omgevingsdiensten in Zuid-Holland tot stand gekomen over een uniforme werkwijze. Zo heeft OZHZ een handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) opgesteld en verspreid naar de gemeenten in Zuid-Holland Zuid. Hierdoor hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd worden. Door middel van een presentatie zijn de raadsleden over deze ontwikkeling en de genomen acties geïnformeerd.
- Naast de PAS speelde landelijk nog een groot probleem: de toepassing van PFAS-houdende grond. In de regio Zuid-Holland Zuid speelden de landelijke problemen veel minder. De herziene handreiking voor toepassing van PFOA-houdende grond uit 2018 blijkt goed te werken, en met de komst van een landelijk tijdelijk handelingskader voor PFAS-houdende grond zijn ook de problemen rond de reiniging van licht PFAS houdende grond opgelost. In samenwerking met de gemeente is het Kildepot heringericht en opnieuw vergund, zodat sterk verontreinigde grond daar tijdelijk kan worden opgeslagen.
Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
- Omgevingswet: verwacht werd dat rond de zomer 2020 definitief bepaald zou worden of de Omgevingswet per 1 januari 2021 in werking treedt, maar begin april 2020 heeft het Rijk aangegeven de omgevingswet uit te stellen. Grootste knelpunt voor de Eerste Kamer is het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Het stelsel moest minimaal een jaar voor invoering van de wet in rudimentaire vorm klaar zijn. Eind vorig jaar bleek dit nog niet helemaal het geval te zijn. OZHZ heeft in elk geval 2019 benut om, samen met de ketenpartners, te werken aan de implementatie.
- De Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt naar verwachting gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. Voordat de Wkb verantwoord in werking kan treden, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Hierover zijn afspraken vastgelegd in het bestuursakkoord tussen de minister en de VNG. Het is de vraag of aan alle voorwaarden tijdig kan worden voldaan door de verschillende partijen. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact van de eerste fase kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende activiteiten (zowel bouwen, milieu, bodem als evenementen) met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht. Hiertegenover staat dat zeker bij de extra bouwaanvragen ook de legesinkomsten stijgen. De ervaring leert dat de legesinkomsten voldoende zijn om de toename in kosten bij OZHZ en de gemeente zelf te dekken.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt. Om dit risico te ondervangen richt OZHZ zich op taakuitbreiding zodat het noodzakelijke volume om de taak goed uit te voeren gewaarborgd blijft. Vanaf medio 2020 zal OZHZ de DCMR gaan ondersteunen voor een deel van de provinciale inrichtingen waar zij werkzaamheden voor verrichten.
- De gevolgen van de PAS-uitspraak zullen ook in 2020 nog voelbaar blijven. Naast de verlaging van de maximum snelheid is er nog weinig bekend over de maatregelen die getroffen gaan worden en in hoeverre deze Nederland 'van het slot' halen. Anderzijds kan ook worden gesteld dat in Dordrecht relatief weinig bouwprojecten echt stilliggen als gevolg van. Ook is er door het opgestelde handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) snel inzicht in de gevallen waar de bouw doorgang kan vinden en hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd te worden.
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
In 2019 speelde onder andere de volgende ontwikkelingen bij de GR VRZHZ.- Het uitrollen van een nieuw dekkingsplan.
- De organisatie verder voorbereiden op de Omgevingswet.
- Er is geïnvesteerd in brandveiligheidsbewustzijn door educatie, voorlichting en netwerken.
- Vaststelling regionaal risicoprofiel.
- De uittreding van Leerdam en Zederik.
- De pilot Zelfredzaamheid is binnen de gemeente Dordrecht uitgevoerd met de doelgroep ‘senioren met thuishulp’.
- Het vaststellen van de nullijn voor de begroting t/m 2024.
Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
De VRZHZ verwacht, naast het invulling geven aan de dagelijkse operationele taken, onder meer de volgende ontwikkelingen te ontplooien.- De versterking op regionale opgaven door samenwerking in flexibele netwerkstructuren.
- De transitie naar een informatiegestuurde organisatie.
- Afronding ontwikkelopgaven nieuwe organisatie, waaronder het optuigen van accountmanagement.
- De evaluatie Wet Veiligheidsregio's.
- De gevolgen van invoering Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
- Onderzoek naar een toekomstbestendige brandweer.
- De implementatie van risicocommunicatie.
- Het opstellen van een nieuw beleidsplan 2021-2024.
- De lobby voor tijdelijke compensatie en structurele verhoging van de BDUR-uitkering van het Rijk.
- Het verder invullen van de regisseursrol zelfredzaamheid met de gemeenten.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- De uittreding van Leerdam en Zederik geeft een financieel tekort van jaarlijks € 1,5 miljoen. De Veiligheidsregio heeft in 2019 besloten dat dit tekort niet tot hogere bijdragen van deelnemers moet leiden. Hiervoor past VRZHZ de komende jaren het kostenniveau aan met als doel een volledig kostendekkende begroting in 2024. In de tussenliggende jaren wordt de uittreedsom van Leerdam en Zederik gebruikt om tekorten af te dekken. Het niet realiseren van een kostendekkende begroting maakt dat de toekomstige deelnemersbijdrage aan de VRZHZ hoger kan uitvallen.
- Door de Veiligheidsregio ZHZ worden de kosten van functioneel leeftijdsontslag (FLO) afgerekend met Dordrecht, omdat deze gerelateerd zijn aan beroeps brandweer. Vanwege nieuwe cao afspraken en overgangsrecht op oude FLO-afspraken, kunnen deze kosten toekomstig hoger uitvallen.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019
De samenwerking tussen Drechtwerk en de GR Drechtsteden, onderdeel Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) is verder geïntensiveerd onder andere door de verdere ontwikkeling van Perspct. Daarnaast wordt de route uitgestippeld om Drechtwerk en de SDD verder naar elkaar toe te laten groeien.Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
Voortzetting intensivering samenwerking Drechtwerk en de GR Drechtsteden, onderdeel Sociale Dienst Drechtsteden (SDD).Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Rijkssubsidie Sociale Werkvoorziening (SW) niet toereikend en wijzigingen in bekostigingssystematiek hebben direct gevolgen voor gemeentelijke bijdrage.
- Niet haalbare uitstroom berekening door het Rijk veroorzaakt extra tekorten.
- Niet of onvoldoende compenseren van de cao loonsverhogingen veroorzaken tekorten.
- Ziekteverzuim: een eventueel hoger ziekteverzuim veroorzaakt hogere personeelslasten.
- Niet volledig aflossen van verstrekte geldleningen leidt tot kosten.
- Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 opgegaan in de nieuwe gemeente Altena).
Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkeling d.d. maart 2020
- In 2019 heeft het bestuur van het Parkschap het intentiebesluit genomen tot het liquideren van de Gemeenschappelijke Regeling Parkschap NP De Biesbosch. De besluitvorming door de betrokken colleges en raden vindt in de zomer van 2020 plaats.
- Eind 2019 heeft het bestuur van het Parkschap gekozen voor een ander governance model om de samenwerking te organiseren. Een netwerkmodel dat zorgt voor een versterkte samenwerking doordat deze flexibel is, ruimte laat voor participatie, uitgaat van gelijkwaardigheid en zorgt voor een duidelijke koppeling tussen geld en resultaat voor de Biesbosch. Ook is gekozen voor een organisatievorm met zo min mogelijk bureaucratie.
- Door de onder toezichtstelling in 2019 is er sprake van een beleidsarme begroting. Toch is gezorgd voor een beleefbare topnatuur. In 2019 hebben zo'n 1,2 miljoen mensen de Biesboschregio bezocht. Opvallend is dat veel bezoekers vorig jaar uit Duitsland, Frankrijk en vooral uit België kwamen.
- Nu er een koers ligt, heeft de toezichthouder (provincie Zuid-Holland) het preventief financieel toezicht voor 2020 opgeheven.
- Het Parkschap is inhoudelijk verbonden met NL Delta en levert expertise en capaciteit. Het governancemodel zoals dat in 2019 is ontwikkeld voor het Parkschap vormt zowel op proces als inhoud een inspiratiebron voor het nog te ontwikkelen governancemodel van NL Delta. Dit is een van de voorwaarden voor het kunnen aanvragen van de status Nationaal Park.
- Door de samenwerkende partijen in NLDelta Biesbosch-Haringvliet wordt gewerkt aan de opgaven: governance, communicatie en merkontwikkeling en aan diverse NLDelta projecten. Hiermee wordt de basis voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) per 2021 gelegd.
Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- Het Parkschap werkt met partners, waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, aan de projecten voor de Prijsvraag Nationale Parken van wereldklasse en het bidbook NL Delta uit, met externe middelen. Hier zijn vele andere partijen bij betrokken. Voor de periode 2019 – 2021 is opnieuw projectfinanciering toegezegd (aan penvoerder gemeente Dordrecht) en zijn middelen gevraagd ten bate van vervangende inhuur vanwege de inzet van het Parkschap/Hollandse Biesbosch voor de realisatie van NLDelta. Het risico is een imagorisico, geen financieel risico. Mocht de inzet in de toekomst moeten worden beperkt vanwege het niet verkrijgen van externe financiering dan vormt dit een risico voor het verkrijgen van de status Nationaal Park van wereldklasse. Verwacht mag worden dat de uitwerking van NL Delta voor het Rijk een dermate belang kent dat in de toekomst structurele financiering volgt, welke al dan niet via de begroting van het Parkschap loopt.
- Per 2018 zijn een aantal deelnemers uitgetreden. Voor de Hollandse Biesbosch heeft dit betrekking op de provincie Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht. De bijdrage van de provincie Zuid-Holland voor 'beheer' wordt gedurende acht jaar (2018-2025) gecontinueerd via een gegarandeerde begroting-boekjaarsubsidie. Per 2024 is de uittredesom van de gemeente Sliedrecht op. Dit betekent dat per 2024 een tekort ontstaat. De financiering van het bezoekerscentrum en het beheer van de Hollandse Biesbosch op termijn is dus nog onzeker.
- B.V. Gemeenschappelijk bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Terugblik 2019 en actuele ontwikkelingen d.d. maart 2020
Er zijn gesprekken gaande met Zeeuwse aandeelhouders van Delta, waarbij deze het stemrecht in Evides NV weer zelf gaan uitoefenen in de loop van 2020. Dit dient het publieke belang. De statuten van de NV zullen dan op dit punt moeten worden gewijzigd. De financiële gegevens betreffen die van de NV. Die zijn relevanter, aangezien B.V. GBE vooral een juridisch (stem)vehikel is.Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2020
- ACM-invloed kan op termijn nadelige gevolgen hebben voor de hoogte van het te ontvangen dividend. Dit komt onder meer omdat ACM met relatief korte termijn (en dus: lage) rekenrente werkt terwijl investeringen uit het langere verleden in werkelijkheid tegen hogere rente zijn gefinancierd.
- Voor begroting 2020 moet rekening worden gehouden met een ten hoogste ten opzichte van 2019 vergelijkbaar dividend. In het najaar volgt nadere besluitvorming over de doelsolvabiliteit.